اخبار اقتصاد ایران

فروشندگان ارز مسافرتی نقره‌داغ می‌شوند | برخورد با کسانی‎که ارز گرفتند و بلیت پرواز را لغو کردند

بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده از ارز مسافری در نامه ای به فرودگاه های بین المللی کشور درخواست کرد اسامی افرادی که ارز مسافرتی دریافت کرده اند اما بلیت پرواز خود را کنسل کرده اند به این بانک اعلام شود.

ایران تحلیل، خرید ارز برای سفرهای خارجی یکی از دلایل افزایش تقاضا در بازار ارز است و بانک مرکزی در تلاش است تا از طریق منابع رسمی و با اختصاص سفر، نیاز ارزی کشور را تامین کند. ارز، به دنبال پرهیز از سفته بازی و پرهیز از صف در مقابل صرافی ها است.

بانک مرکزی تاکید کرده بود که تخصیص ارز مسافرتی هوایی به طور کامل در چارچوب نیاز ارزی محاسبه شده و در بند سوم آیین نامه ارزی بانک برای سفرهای هوایی با اهداف مختلف زیارتی، سیاحتی، آموزشی و اداری انجام می شود. و بانک مرکزی قانوناً موظف است پاسخگوی این تقاضا بر اساس نرخ استخراج شده از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور باشد.

سیاست بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوایی به متقاضیان ادامه دارد. مدارک مورد نیاز برای خرید ارز شامل پاسپورت معتبر، بلیط هواپیما و رسید پرداخت عوارض خروج است. ارز در گیت خروجی فرودگاه به مسافران تحویل داده می شود.

مهمترین تغییری که در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص ارز مسافرتی ایجاد شده است، حذف واسطه مبادلات و عرضه مستقیم آن توسط شعب بانکی است.

اکنون تخصیص ارز و افزایش سهمیه ارز مسافرتی باعث شده تا برخی از این سیاست انتقاد کرده و آن را توزیع رانت و حراج منابع ارزی بدانند، البته بانک مرکزی با اشاره به مدیریت تقاضا در ارز. بازار اعلام کرد: پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارزی، خدماتی است که در مقررات ارزی کشور تعریف شده است که بر اساس نرخ ارز و مرکز مبادلات طلای ایران و کاملا در چارچوب است. از قوانین جاری و دارای سابقه است.

برخی می گویند افزایش سهمیه ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو باعث شده تا مردم با سوء استفاده از این سرویس و خرید بلیط ارزان خارجی از گیت فرودگاه عبور کرده و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند، اما سوار هواپیما نشوند. با ابطال بلیت و با پرداخت هزینه انصراف و فروش ارز خریداری شده، ۱۶ میلیون تومان سود دریافت می کنند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از این اقدام در نامه ای به فرودگاه های بین المللی کشور درخواست کرد اسامی افرادی که ارز مسافرتی دریافت کرده اند ارائه شود. اما بلیت پرواز خود را کنسل کرده اند باید به این بانک اطلاع داده شود. بر اساس شنیده ها بانک مرکزی در نظر دارد ارز مسافرتی این افراد را پس بگیرد و در صورت عدم بازگرداندن آن، محدودیت های بانکی برای آنها اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا