طلا و ارز

یک تحلیل درباره سقوط قیمت دلار

به گزارش ایران تحلیل، جهانبخش سنجابی شیرازی درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز تابع دو روند است که اولی انتظارات تورمی و دومی منطق اقتصادی است. منطق اقتصادی یک تابع قابل پیش بینی است و مکانیسم های خاص خود را دارد. بنابراین در عمل منطق اقتصادی نرخ ارز را در بلندمدت تعیین خواهد کرد که باید پذیرفت.

وی در خصوص تاثیر انتظارات تورمی بر بازار ارز گفت: هرگونه تغییر و تحول در فضای سیاسی و اجتماعی، احساس بلاتکلیفی، هیجان، شروع کار در سال جدید و … بر انتظارات تورمی و این روزها تاثیر می گذارد. تجربه ما می بینیم که احساسات لحظه ای با افزایش پویایی زمانی که نوسانات نرخ ارز پویاتر و پویاتر می شوند، تأثیر خود را ایجاد می کنند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: هیجانات عجولانه فاقد هرگونه منطق اقتصادی است، زیرا در دو هفته یا یک ماه گذشته اتفاق مهمی در اقتصاد و تجارت کشور رخ نداده است که نرخ ارز را اساساً افزایش دهد.

سنجابی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در هفته های اخیر نشان داد که انتظارات تورمی بر مردم غالب شده است، تاکید کرد: انتظارات تورمی به دلیل تنش های سیاسی منطقه ای منجر به افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی شده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: این مشکل شرایطی را برای برخی دلالان ایجاد کرده است که بتوانند از این تنش ها نهایت استفاده را ببرند، زیرا آنها بهتر از مردم عادی می دانند که افزایش نرخ ارز نمی تواند طولانی باشد و به همین دلیل تلاش می کنند حداکثر استفاده را ببرند. از تنش‌های سیاسی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه استفاده کنید یا حتی آن‌ها را افزایش دهید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که می توان برای آرام سازی انتظارات مردم انجام داد، تبیین واقعیت های اقتصادی از طریق بانک مرکزی و دولت است. مثلاً اینکه آیا این نوسان نرخ ارز مبتنی بر منطق و متغیرهای اقتصادی نیست؟

سنجابی افزود: بهتر است این آمارها از طریق افراد غیررسمی و مردمی و افرادی که از ارائه واقعیات بی بهره هستند جمع آوری شود تا آرامش در فضای سیاسی، رسانه ای و روانی جامعه ایجاد شود تا حداقل در در کوتاه مدت، افزایش سریع نرخ ارز قابل کنترل است.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: روند افزایش نرخ ارز به طور قطع در میان مدت متوقف می شود و هر چقدر که هیجانات نرخ ارز را افزایش داده باشد، با همان شدت تخلیه می شود و نرخ ارز به حالت قبل باز می گردد. قیمت.

وی گفت: من به عنوان یک کارشناس مستقل اعلام می کنم که نرخ ارز در سال جاری به دلیل تورم بالا در کشور درصدی افزایش یافته است همانطور که در سال گذشته به دلیل تورم بالا در کشور شاهد افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز بودیم. کشور.”

سنجابی در پایان تاکید کرد: یقینا نوسانات بازار ارز در هفته های اخیر ریشه سیاسی و امنیتی دارد تا اقتصادی و با همان شدتی که افزایش پیدا کرده، ریزش خواهد کرد، پس مردم مواظب نباشند در دام دلالان افتادند تا سود ببرند تا سرمایه آنها آسیب نبیند.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا