اخبار اقتصاد ایران

بذرپاش: خط دوم راه‌آهن قزوین ـ زنجان سال آینده وارد مدار می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تخصیص منابع کافی برای خط دوم راه آهن قزوین – زنجان بر اساس مصوبات رئیس جمهور خبر داد و گفت: محور دوم این خط ریلی تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

ایران تحلیل، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صبح امروز شنبه ۱۶ دی ماه به همراه رئیس جمهور و هیات دولت به استان زنجان سفر کرده بود و از خط دوم راه آهن قزوین – زنجان با پیشرفت ۸۶ درصدی بازدید کرد.

خط دوم راه آهن قزوین – زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر و دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را یک ساعت کوتاه می کند. ارزش روزانه این پروژه ۱۲۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و برای تکمیل آن ۱۳۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. اعتبار نیاز دارد.

از مزایای این پروژه می توان به افزایش ایمنی و سرعت قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و امکان افزایش ۵۰ درصدی قطارهای مسافری اشاره کرد.

همچنین خط دوم راه آهن قزوین – زنجان امکان افزایش حمل و نقل ریلی کالا تا سقف ۱۰ میلیون تن را فراهم می کند. با تکمیل این خط ریلی امکان افزایش ظرفیت قطارهای حومه ای بین زنجان، قزوین، کرج و رشت فراهم می شود.

دو خطه سازی قطعه سوم کریدور تهران – تبریز از دیگر اهداف این پروژه اعلام شده است.

در این بازدید سیدمیاد صالحی، مدیرعامل راه آهن و خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل، وزیر راه و شهرسازی را همراهی می کردند.

خط دوم راه آهن قزوین – زنجان سال آینده وارد مدار می شود

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از خط دوم راه آهن قزوین – زنجان که صبح امروز در سفر به استان زنجان انجام شد، در جمع خبرنگاران از پیشرفت ۸۶ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: : یکی از خطوط اصلی بزرگراه های شرق به غرب. این کشور در امتداد این خط راه آهن قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامه های دولت سیزدهم را تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب کشور و دو خطه شدن خطوط با هدف افزایش ظرفیت دانست.

بذرپاش با بیان اینکه دو خطه شدن مسیرهای ریلی منجر به افزایش دو برابری ظرفیت جابجایی بار و مسافر می شود، افزود: خط دوم راه آهن قزوین – زنجان یکی از محورهای پرتردد از نظر بار است. و مسافران، و باید دو خطه باشد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از زیرسازی و روسازی این مسیر ۱۸۰ کیلومتری انجام شده است، گفت: سفر قبلی رئیس جمهور به استان زنجان مصوباتی را برای تخصیص منابع به این پروژه ریلی به همراه داشت اما تنها بخشی از این منابع وجود دارد. اختصاص داده شده است که در ۴ ایستگاه می باشد. این مسیر مصرف می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز با حضور رئیس جمهور چند پروژه اصلی در سطح استان بررسی می شود که از جمله آنها می توان به دو باند شدن محور ریلی قزوین – زنجان اشاره کرد.

بذرپاش یادآور شد: بر اساس برآورد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای تکمیل این پروژه ریلی حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در این سفر در تلاش هستیم تا منابع خوبی برای تکمیل این پروژه تصویب شود تا در سال آینده محور دوم این خط ریلی وارد مدار شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: محورهای مواصلاتی در استان های پسین و فایسین نیز موثر است و علاوه بر مردم استان های زنجان و قزوین، هموطنان در سایر حوزه های جدول نیز از مزایای آن بهره مند خواهند شد. این پروژه در حوزه جابجایی بار و مسافر است.»

لازم به ذکر است خط دوم راه آهن قزوین – زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر و دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را یک ساعت کوتاه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا