اخبار بورس

“شرکت بورس انرژی “، کلاهی بزرگ که بر سر مردم گذاشتند؟

چیزی را گزارش کنید اخبار بورس; متاسفانه در سال های اخیر شاهد ورود تعداد زیادی از شرکت های بی کیفیت به بازار سرمایه کشور بوده ایم. بی شک کیفیت پایین سودآوری، نسبت های مالی و شفافیت افشای اطلاعات در بسیاری از شرکت های بورسی زیربنای فرابورس و برخی شرکت های فعال در بورس، نه تنها به اعتبار بازار سرمایه لطمه زده است. بلکه حباب های قیمتی ایجاد شده توسط نمادهای این شرکت ها باعث بی اعتمادی و زیان زیاد بسیاری از فعالان بازار سرمایه شده است.

اگرچه نمی توان نقش برجسته سرمایه گذاران و عدم آگاهی آنها از علم سرمایه گذاری را نادیده گرفت، اما نمی توان از ضعف های بیش از حد نظارتی در بازار سرمایه چشم پوشی کرد.

در بازار یک طرفه که فاقد ابزارهایی مانند استقراض و اختیار خرید سهام است، رگولاتورها نقش ویژه ای دارند. اما بازار سرمایه کشورمان از این قاعده پیروی نمی کند و بدون نظارت دقیق قیمت هر سهم تا حد امکان افزایش می یابد.

در یکی از جالب‌ترین موارد عرضه و ورود سهام شرکت‌ها به بازار سرمایه که اتفاقا موضوع چهارشنبه‌های داغ این هفته است، شاهد مشارکت هماهنگ موسسات مالی، شرکت‌های تولیدی و رگولاتوری در ارائه خدمات خود بودیم. سهام شرکت به عموم مردم.

کلاه گشاد از طرف شرکت بورس انرژی:

شاید بسیاری از شما فعالان بازار سرمایه افزایش عجیب قیمت سهام بورس انرژی و برخی دیگر، افت محسوس قیمت ها و زیان هنگفت نماد این شرکت را به خاطر داشته باشید.

ماهیت درآمد و سودآوری این شرکت مانند سایر نهادهای بازار سرمایه (سازمان بورس، بورس و فرابورس) مبتنی بر دریافت کارمزد از معاملات انجام شده در بازار انرژی کشور است.

برای کسانی که اطلاع چندانی از چرایی و چگونگی حضور این شرکت در بازار سرمایه ندارند، لازم به ذکر است که پس از تأسیس شرکت بورس انرژی به عنوان متولی نقدینگی، معاملات آتی و آتی حامل های انرژی در کشور، اکثریت سهام این شرکت به موسسات مالی و سایر گروه های ذینفع واگذار شد.

بر اساس این تفکیک سهامداران، سهام این شرکت از سال ۱۳۹۲ در بازار فرابورس ایران به میزان بسیار کمی در سه نماد انرژی ۱، انرژی ۲ و انرژی ۳ معامله می شود. تا اینکه نماد «انرژی ۱» در بازار دوم بورس به شکلی عجیب و جالب در سال ۱۳۹۸ پذیرفته شد.

قیمت گذاری منحصر به فرد: آیا ما تمام قوانین مالی را به سخره گرفته ایم؟

سهام این شرکت تا خرداد ۱۳۹۸ در سه نماد «انرژی ۱» (۶۰ درصد سهام متعلق به مؤسسات مالی)، «انرژی ۲» (۱۹ درصد سهام متعلق به فعالان بازار انرژی) و «انرژی ۳» (۲۱ درصد) معامله می‌شد. سهام متعلق به سایر سهامداران) با ارزش پایین، قیمت هر سهم ۱۸ هزار تومان و ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان این شرکت در زمان تأسیس (تیر ۱۳۹۸) همه را شگفت زده کرد.

ارزش ۶۸۰ میلیارد تومانی شرکت بورس انرژی بر اساس معاملات بیش از ۶۰ درصد سهامداران (موسسات مالی) در بهمن ماه ۲۰۱۸

ارزش ۹۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت بورس انرژی بر اساس معاملات ۲۱ درصدی سایر سهامداران در خرداد ماه ۱۳۹۹

شما قضاوت می کنید که چرا در زمان باز شدن نماد انرژی جمعی ۱ اینچ تیر آیا ارزش شرکت بورس انرژی در ماه ۱۳۹۸ باید بر اساس معاملات تنها ۲۰ درصد سهامداران و نه ۶۰ درصد سهامداران محاسبه شود؟

این ارزش یک شرکت کوچک و کم درآمد با تنها ۳۳ میلیارد تومان سود در سال ۱۳۹۷ است. تیر آیا باید با بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در ماه ۱۳۹۸ در بورس قابل معامله باشد؟

۱۱ هزار میلیارد تومان برای شرکتی با ۳۳ میلیارد تومان سود ناچیز؟ به نفع موسسات مالی و سایر افراد داخلی و به ضرر سهامدارانی که همه چیز را نمی دانند؟

چرا ارزش ۶۸۰ میلیارد تومان معاملات ۶۰ درصدی سهامداران در قیمت عرضه این شرکت لحاظ نشد؟ آیا می توان ارزش یک شرکت کوچک با حجم معاملات کم ۴۰۰-۵۰۰ هزار سهم در روز را به ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان رساند؟

البته فکر نکنید حباب سهام مؤسسات مالی مانند بورس انرژی به همین جا ختم می شود. شاید باورتان نشود؛ با این حال ارزش بازار بورس انرژی وزین در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ درست یک ماه پس از عرضه این شرکت به بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

اهدا کن!! سهام شرکت بورس انرژی با ۱۴ میلیارد تومان سود عملیاتی به ارزش بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان برای مردم همیشه در صحنه؟

آیا در این بازار ناظری داریم؟ یا اینکه نسبت به ارزش قیمت و معاملات سهام موسسات مالی مانند بورس انرژی، بورس و فرابورس حساسیت داریم؟

اگر جای موسسات مالی بودیم قطعا به چنین پیشنهاد و ارزشی افتخار می کردیم.

اما ارزش منصفانه این شرکت چقدر است؟

اینقدر بدبین نباشیم. شاید دلال ها، بانک ها و … در این شرکت و کارمندان زبردستش چیزی دیدند که ما نمی بینیم. چرا شرکتی که تنها ۱۴ میلیارد تومان سود عملیاتی دارد، ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می شود؟ البته نمی خواهیم بگوییم قیمت های فعلی یا گذشته این شرکت منصفانه است یا خیر. ما فقط شرایط و ضوابط شرکت بورس انرژی را بررسی می کنیم و شما قضاوت می کنید که آیا ارزش فعلی و گذشته شرکت عادلانه است یا کلاه بزرگی بر سر بسیاری از سهامداران سابق و فعلی شرکت است؟

تعداد کارکنان:

شاید باورتان نشود؛ اما تعداد کل کارکنان شرکت ۲۸ هزار میلیارد تومانی (فعلاً ۶۷۰۰ میلیارد تومانی) ما تنها ۶۹ نفر است که نسبت به سال گذشته ۱۱ نفر افزایش داشته است.

سود عملیاتی و سود خالص:

باورش سخته؛ اما مجموع سود عملیاتی ۶ ماهه سال مالی ۱۴۰۲ معادل ۶۶۰۰ میلیارد تومان در این روزهای بازار سرمایه تنها ۵ میلیارد تومان است.

به عبارت دیگر، احتمالاً سود عملیاتی ۶ ماهه یک مغازه در بازار آهن شادآباد با دو یا سه کارمند بیشتر از کل سود عملیاتی شرکت ۶۹ نفره بورس انرژی ایران بوده است که اکثر معاملات انرژی کشور را انجام می دهد.

فقط ۵ میلیارد تومان سود عملیاتی:

اگر به هزینه های شرکت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که چرا سود شرکت کم و ناچیز است.

از مجموع ۳۴ میلیارد تومان فروش شرکت بورس انرژی در ۶ ماهه اول سال مالی ۱۴۰۲، بیش از ۲۴ میلیارد تومان آن مربوط به حقوق و مزایای کارکنان این شرکت است.

به عبارت دیگر ۲۴ میلیارد تومان به ازای هر ۷۰ کارمند در شش ماهه اول (هزینه سرانه ماهیانه ۵۷ میلیون تومان) نشان دهنده سود قابل توجهی از درآمد شرکت نیست.

و با این حال منبع اصلی سود شرکت:

تقریباً ۸۰ درصد سود سالانه شرکت بورس انرژی نه به دلیل خدمات گسترده و هوشمندی مدیران و فناوری های خاص، بلکه ناشی از سود اوراق و سپرده های بانکی است.

یعنی این شرکت با درآمد اندک عملیاتی خود جیب کارکنان خود (به ویژه مدیران) را پر می کند و سرمایه ۲۷۰ میلیارد تومانی شرکت را در اوراق یا در بانک ها سرمایه گذاری می کند تا سود ناچیزی را به سامانه کدال منتقل کند.

آیا شغلی دشوارتر از مدیریت شرکت بورس انرژی سراغ دارید؟

نتیجه تلاش سالانه کارکنان و مدیران شرکت و همچنین حق الزحمه های دریافتی از معاملات صرفاً برای حقوق و دستمزد کافی است. برای ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه سرمایه گذاری شده در بانک ها، اوراق قرضه و صندوق های بازنشستگی، هر سال ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان سود ثبت می کنند. با این حال ارزش این شرکت بیش از ۶۶۰۰ میلیارد تومان است؟

ارزش افزوده بالاتر از این دیده اید؟ آیا شغلی دشوارتر از مدیریت شرکت بورس انرژی سراغ دارید؟

نه سود داریم نه مال؟ ۲۸ هزار میلیارد تومان دقیقا چه چیزی به مردم فروختیم؟

خوشبختانه از دارایی های بی شمار و ارزشمند خبری نیست. مجموع دارایی های شرکت بورس انرژی ۱۰۶۰ متر مربع ساختمان در خیابان مطهری است که اگر متری ۱۵۰ میلیون تومان محاسبه شود بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان نخواهد بود.

حالا به نظر شما شرکتی که سود اصلی آن حدود ۵۰ میلیارد تومان است و مجموع دارایی های فیزیکی اش به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان نمی رسد، بیش از ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد؟

دوستانی که هر سهم این شرکت را به قیمت بیش از ۴۷۰۰۰ تومان و بنگاهی ۲۸۰۰۰ میلیارد تومان خریدند، حالشان خوب است؟ به نظر شما ضرر بیش از ۸۰ درصدی شرکت جبران خواهد شد؟ چگونه یک شرکت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خریداری شد؟

آیا مؤسسات مالی، بانک ها، کارگزارانی که سهام خود را با چنین قیمت هایی به افراد حاضر در صحنه فروختند، احساس غرور یا شفقت می کنند؟

آخرین کلمه:

متاسفانه این روند کاذب به یکی از معضلات اصلی بازار سرمایه تبدیل شده است. آنها به راحتی سهام شرکت های کوچک را متورم می کنند، آنها را می فروشند یا در دارایی های خود یادداشت می کنند.

به یاد دارید که بانک آینده در سال گذشته شرکت بورس انرژی را بیش از ۱۱.۵ میلیارد تومان ارزش گذاری کرد؟ این مکانیزمی است که اکثر بانک ها از آن پیروی می کنند.

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا