اقتصاد جهان

صادرات 100 میلیون یورویی آلمان به ایران در 1 ماه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایران تحلیل ، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) مجموع مبادلات تجاری ایران و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اولین ماه سال جاری را ۳۸۰ میلیون یورو اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. تجارت ایران و اروپا در ژانویه ۲۰۲۳ ۴۲۴ میلیون یورو گزارش شده است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ژانویه ۲۰۲۴ به ۶۹ میلیون یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است. کشورهای اروپایی در اولین ماه سال گذشته ۸۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کردند.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در ژانویه امسال با ۹ درصد کاهش به ۳۱۱ میلیون یورو رسید. کشورهای اروپایی در اولین ماه سال ۲۰۲۳، ۳۴۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کردند.

بر اساس این گزارش، تا ژانویه ۲۰۲۴، آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در بین کشورهای اروپایی است و ۳۸ درصد از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. آلمان در این مدت ۱۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و ۱۹.۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران نسبت به ماه مشابه سال قبل تغییری نکرده است. با این حال واردات این کشور از ایران ۲۶ درصد کاهش یافت.

صادرات برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش چشمگیری داشت. صادرات اسپانیا به ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته و از ۱۵.۴ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۲۵ میلیون یورو در ژانویه امسال رسیده است.

صادرات ایتالیا به ایران نیز در ژانویه امسال با ۱۳ درصد افزایش به ۴۳.۹ میلیون یورو رسید. ایتالیا در ژانویه سال گذشته ۳۸.۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد.

در حالی که واردات آلمان از ایران در ژانویه امسال ۲۶ درصد کاهش یافت، واردات یونان از ایران سه برابر شد و به ۲.۳ میلیون یورو رسید. واردات هلند از ایران نیز تقریبا دو برابر شده و از ۳.۵ میلیون یورو در ژانویه ۲۰۲۳ به ۶.۸ میلیون یورو در ژانویه امسال رسیده است.

واردات رومانی از ایران نیز با ۴۷ درصد افزایش به ۳.۴ میلیون یورو و واردات ایتالیا با ۲ درصد افزایش به ۱۲.۲ میلیون یورو رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا