اخبار بورس

پیش بینی بورس در سه ماه پایانی

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، شاهین احمدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره وام هایی که گاهاً کارگزاران در پایان سال برای کاربران خود در نظر می گیرند و اینکه آیا سهامداران چنین وامی دریافت می کنند یا خیر؟! او گفت: این موضوع به میزان تحمل ریسک سرمایه گذار بستگی دارد; بنابراین، برای مثال، فردی ریسک پذیر است و ترجیح می دهد با پذیرش ریسک، در دارایی هایی مانند سهام سرمایه گذاری کند. با این حال، از سوی دیگر، یک فرد ممکن است ریسک گریز باشد و سبد خود را بدون اعتبار بسازد. بنابراین، اگر فرض کنیم بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۲ بازدهی معقولی داشته باشد، یعنی یک چهارم بازدهی ۲۴ یا ۲۲ درصدی، امکان ایجاد نسخه جامع وجود ندارد. یعنی بازدهی تا حدودی بالاتر است مثلا ۵-۱۰ درصد که منطقی است اما در کل بستگی به مشخصات ریسک سرمایه گذار دارد که حاضر به ریسک بیشتر باشد یا خیر؟! به همین دلیل، چنین نسخه ای را نمی توان برای همه عرضه کرد. زیرا کسی که پول خود را در بازار سرمایه گذاری می کند معمولاً دارای ریسک است. حال اینکه سرمایه گذار با صندوق های بدهی یا وامی که وام کارگزاری است چنین کاری انجام می دهد به این معنی است که ریسک بالاتری را متحمل شده است و این سوال کاملاً به مشخصات ریسک فرد بستگی دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا در چنین شرایطی حاضر است ریسک کند و چنین وامی را از کارگزار دریافت کند یا خیر؟، تاکید کرد: با توجه به ریسک بالای بازار سرمایه و مسائلی از جمله; ما با بحث بودجه، سیاست دولت و سیاست سخت قراردادی مواجه هستیم. به این دلیل، ممکن است زمانی که شخص از تسهیلات وام دهی استفاده می کند، بازده متناسب با ریسک باشد. اما به دلیل ابهامات فراوان این امر تا پایان سال امکان پذیر نخواهد بود. مگر اینکه فرد یک تحلیلگر باتجربه باشد و بازار و سهام را به خوبی بشناسد تا بتواند بازدهی بیشتری نسبت به ریسک کسب کند. به همین دلیل ترجیح می دهم در مواقعی که مشکلاتی مانند نامشخص بودن بودجه و دلار و … وجود دارد با سرمایه شخصی خود سرمایه گذاری کنم.

احمدی در خصوص پیش بینی خود از بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد کاهشی در وضعیت بازار سرمایه نیستم. به طوری که یا یک عارضه است یا اگر شرایط مناسب باشد روند صعودی خواهد بود. بنابراین اصلاحی نمی بینم و با وجود اینکه بورس ظرفیت رشد دارد، ممکن است با توجه به ابهامات موجود این رشد تا حدودی با تاخیر مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا