اخبار اقتصاد ایران

مدیران عامل نگران چه هستند؟ | از ثبات سیاسی و اقتصادی تا کمبود نقدینگی

بر اساس یک نظرسنجی، ۶۷ درصد از مدیران «بی ثباتی در ابعاد سیاسی و اقتصادی» را بزرگترین دغدغه خود در سال جاری می دانند. علاوه بر این موضوع، کمبود نقدینگی برای رشد شرکت ها در رتبه دوم و کمبود نیروی انسانی متخصص از دیدگاه مدیران در رتبه سوم فهرست دغدغه ها قرار دارد.

ایران تحلیل به نقل از دنیای اختاز، در سومین گزارش مدیران عامل سال ۱۴۰۳ که توسط شرکت مشاور مدیریت ایلیا منتشر شده است، دغدغه ها و دغدغه های مدیران عامل کشور در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس بی ثباتی اقتصادی و سیاسی کشور، کمبود نقدینگی، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف، عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی و رویدادها و تنش های سیاسی در منطقه از دغدغه های اصلی مدیران عامل است.

شرکت مشاور مدیریت ایلیا سومین گزارش مدیران عامل سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. هدف اصلی گزارش مدیران عامل ایران، انتشار تصویری سالانه از وضعیت فعلی کسب و کار و پیش بینی سال آینده از دیدگاه مدیران عامل شرکت های ایرانی به آدرس سطوح مختلف در این گزارش تعداد مدیران عامل غیردولتی شرکت کننده در تکمیل پرسشنامه با رشد بیش از دو برابری نسبت به سال گذشته به ۶۲۲ نفر رسیده و پراکندگی صنایع در نمونه افزایش یافته است. از جمله یافته های این موضوع می توان به افزایش اندک خوش بینی مدیران عامل نسبت به وضعیت اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته و افزایش سطح امید به عملکرد مثبت شرکت نسبت به سال گذشته اشاره کرد. همچنین برخی دغدغه ها مانند فیلترینگ اینترنت اولویت خود را از دست داده و دغدغه کمبود نیروی انسانی متخصص اهمیت و اولویت بیشتری پیدا کرده است.

ثبات سیاسی و اقتصادی؛ مهمترین دغدغه مدیران

یکی از مهم ترین نکات این گزارش بررسی دغدغه های اصلی مدیران عامل کشور در سال جاری است. به این ترتیب عدم ثبات سیاسی و اقتصادی دغدغه اصلی شرکت کنندگان در این پرسشنامه با سهم ۶۷ درصدی از مدیران کشور بوده است. پس از آن کمبود نقدینگی با ۴۶ درصد، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف با ۳۴ درصد، عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی با ۳۲ درصد و رویدادها و تنش های سیاسی منطقه با ۳۱ درصد دغدغه های اصلی مدیران را تشکیل می دهند. در سال ۱۴۰۳. در بحث نقدینگی، ۴۴ درصد از مدیران عامل برای توسعه کسب و کار فعلی خود با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند. این در حالی است که ۱۰ درصد از مدیران عامل اعلام کرده اند که مشکل نقدینگی در شرکت خود ندارند.

بر اساس یافته های این گزارش، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن بازار از مهم ترین عوامل موثر بر کمبود نقدینگی است. اولویت دادن به روش پرداخت بر میزان پرداخت، بهبود سیستم های مدیریت عملکرد، استفاده از سیستم های غیرمالی و معنوی، ایجاد فرصت برای توسعه و یادگیری، ایجاد برنامه های جانشین پروری و بهبود روابط بین همکاران راهکارهایی است که برای مقابله با مشکل ارائه شده است. جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص . از سوی دیگر ورود به بازارهای بین المللی در شرایط کمبود تقاضا و کوچک شدن بازار می تواند به عنوان راه حل مورد استفاده قرار گیرد و ادغام و تملک راهکاری است که در مواقعی که منابع کافی در محیط وجود ندارد، قابل بررسی و استفاده است. . همچنین مدیران شرکت کننده در این پرسشنامه کاهش هزینه های عملیاتی و اخذ وام از سیستم بانکی را پرکاربردترین راهکار برای غلبه بر مشکل کمبود نقدینگی عنوان کردند.

دیدگاه مدیران چیست؟

همچنین بررسی جزئیات این گزارش نشان می دهد که برای سال ۱۴۰۳ معادل ۷۶ درصد مدیران رکود پیش بینی کرده اند و تنها ۱۲ درصد از مدیران عامل به رونق اقتصادی ایران در سال جاری خوش بین هستند. این میزان در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ تنها ۵ درصد بوده است همچنین ۶۳ درصد از مدیران عامل در سال جاری رشد مالی شرکت خود را پیش بینی کرده اند. از سوی دیگر تنها ۲۸ درصد از مدیران عامل در سال ۱۴۰۲ به اهداف غیرمالی شرکت خود دست یافته اند که نسبت به سال گذشته ۸ درصد پیشرفت داشته است. همچنین ۵۵ درصد از مدیران عامل به رشد عملکرد مالی شرکت تحت مدیریت خود در سال ۱۴۰۲ اذعان داشته اند، اما در این میان شرکت هایی با توانایی بالا در پیش بینی جریان نقدی نسبت به سایر شرکت ها به عملکرد مالی خود در سال ۱۴۰۳ امید بیشتری دارند. تنها ۳۲ درصد از مدیران عامل، جریان نقدی شرکت خود را قابل پیش بینی اعلام کرده اند.

سنجش تسلط و تمرکز مدیران

بررسی دقیق دیگر این گزارش نشان می دهد که ۴۵ درصد از مدیران عامل تسلط قابل قبولی بر مفاهیم و شاخص های مالی دارند. ۴۰ درصد از مدیران عامل با مفاهیم و کاربردهای فناوری های دیجیتال تحول آفرین آشنایی کامل دارند و ۱۲ درصد از مدیران عامل، علاوه بر پیاده سازی فناوری های تحول دیجیتال در چارچوبی سیستماتیک، ارزش های حاصل را نیز شناسایی و تحلیل می کنند. مهم ترین ذینفعان در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت ها به ترتیب مشتریان و کارکنان شرکت ها هستند. ۸۶ درصد از مدیران عامل، منافع مشتریان و ۸۰ درصد از مدیران، منافع کارکنان را در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت در نظر می گیرند.

در بخشی دیگر از این گزارش، ۲۲ درصد از مدیران عامل پایبندی به اخلاق حرفه ای و ارزش های انسانی، ۱۳ درصد بقا و حفظ کسب و کار فعلی و ۱۲ درصد ارائه محصول یا خدمات با کیفیت را موثرترین اقدامات عنوان کرده اند. مدیران عامل می توانند برای بهبود جامعه اقدام کنند. بخشی دیگر از این گزارش به تمرکز مدیران می پردازد. بر این اساس تمرکز اصلی حدود ۷۱ درصد از مدیران عامل بر مسائل جاری و عملیاتی کشور است. این عدد برای شرکت های خدماتی کوچکتر ۸۱ درصد است که نشان دهنده تمرکز کمتر بر روی مسائل آینده شرکت در مقایسه با سایر شرکت ها است. بیش از نیمی از مدیران عامل گذراندن وقت با خانواده را به عنوان یک برنامه منظم انتخاب کردند، که همچنین بیشترین تکرار را داشت، در حالی که ۱۴ درصد از مدیران عامل گفتند که برنامه منظمی برای مراقبت از خود ندارند.

راهکارهای پیشنهادی چیست؟

در بخشی دیگر از این گزارش، پیشنهادات کارشناسی برای مقابله با موضوعاتی که مدیران عامل از چالش های مجموعه خود عنوان کردند، ارائه شده است. به عنوان مثال دو روش بررسی و بکارگیری روش های مختلف تامین مالی و پیاده سازی سیستم های مدیریت هزینه برای مواجهه با مشکل کمبود نقدینگی پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا