بانک و بیمه

بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

به گزارش ایران تحلیل، مهدی غضنفری رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی در چهارمین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی گفت: یکی از مشکلات ما در سیستم حکمرانی صندوق این است که چرا این صندوق تاسیس شد یکی از مشکلاتی که صندوق در ۱۰ سال گذشته با آن مواجه بوده ناشی از مأموریت ما بوده است. در دنیا صندوق های تثبیت، حمایت و توسعه وجود دارد و ما صندوق حمایت و توسعه هستیم که هدف آن تبدیل بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز به ثروت پایدار و سرمایه مولد اقتصادی و هر چیز دیگر بسیار نادرست است. .

وی با بیان اینکه فعالیت صندوق باید معطوف به ماموریت باشد، افزود: تعیین نرخ مشارکت در طرح های سرمایه گذاری از وظایف هیات امنای صندوق توسعه است. برخی صندوق را با موضوع سرمایه گذاری بیگانه می دانند در حالی که سیاست ما به صندوق اجازه می دهد که وارد بحث سرمایه گذاری شود.

به گفته غضنفری، این صندوق موفق به حمایت از ۳۶۰ طرح ارزی در قالب نمایندگی ها و سپرده گذاری ارزی و سرمایه گذاری ۳۶ میلیارد دلاری در این بخش شد. همچنین طبق قانون ۱۰ درصد از درآمد صندوق در صورت سرمایه گذاری های مربوطه باید به ریال تبدیل شود.

دولت سیزدهم ۴.۴ میلیارد دلار از بدهی های صندوق جمع آوری کرد
رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در دولت سیزدهم عملکرد صندوق در بخش های مختلف ۲۶.۸ میلیارد دلار بوده که یکی از وام گیرندگان اصلی دولت است. نفت و گاز سهم بیشتری از دارایی های صندوق را تشکیل می دهد و پس از آن پالایشگاه ها و نیروگاه ها از نظر ارزآوری و اشتغال زایی حائز اهمیت هستند.

غضنفری ادامه داد: از مجموع ۳۶.۵ میلیارد دلار تسهیلات و سپرده های صندوق توسعه، فارغ از نمایندگی ارزی یا سپرده های ارزی، ۲۶ مورد سررسید، ۸.۳۷ میلیارد دلار جمع آوری شده و ۱۷.۷۶ میلیارد دلار همچنان در راه است. این بدان معناست که تقریباً ۴۸ درصد ناکارآمدی در تأسیسات ما مشاهده شده است. یعنی اگر به همین منوال ادامه دهیم رونق دوام نخواهد داشت و همین باعث شده به فکر تغییرات در صندوق باشیم. البته بیشترین مطالبات در دولت سیزدهم بود.

به گفته وی، قبل از دولت سیزدهم، ۱.۱ میلیارد دلار از بدهی صندوق و در این دولت ۴.۴ میلیارد دلار که ۵.۵ میلیارد دلار آن توسط این سازمان بازیابی شده است. ۲.۷ میلیارد دلار از طریق سود سپرده و ۰.۱۲ میلیارد دلار از طریق تسویه جمع آوری شد. ۳۳ درصد از تسویه ما توسط بانک سینا با تایید بانک مرکزی انجام شد. در واقع گفتند؛ «به جای پول بانک سینا داریم» که خریدیم.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: برخی معترضند که چرا صندوق توسعه ۳۳ درصد بانک سینا را خرید؟ گفته می شود برای این منظور صندوق ارز را به ریال تبدیل کرد در حالی که نه فرد تسهیلات گیرنده و نه بانک نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به همین دلیل ۰.۱۲ میلیارد دلار از این طریق جمع آوری کردیم. این شماره ابتکاری است که ما صادر کردیم اما برای ما نامه می فرستند و اعتراض می کنند. به عنوان متولیان نسل بعدی، ما نیاز داشتیم که پول خود را از این طریق جمع آوری کنیم.

شرکت ملی نفت بزرگترین بدهکار به صندوق توسعه ملی است
غضنفری با بیان اینکه اگر بازپرداخت پول را در برنامه قرار دهیم فرهنگ تعویق از بین می رود، گفت: یکی از بزرگترین بدهکاران صندوق، شرکت ملی نفت ایران است و پس از آن پروژه های نیروگاهی قرار می گیرد. این بدان معناست که پروژه های به ظاهر سودآور نتوانسته اند وجوه را به صندوق بازگردانند. خطاب به کسانی که مطالبات خود را به صندوق پرداخت نمی کنند باید بگوییم: ما علاقه مندیم با شما مانند کسانی که پول ما را پرداخت نکرده اند رفتار کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی در ادامه گفت: تقریباً ۹ میلیارد دلار از این طرح امروز امضا می شود. دو طرح آبرسانی از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی وجود دارد. طرح بعدی شامل شیرین سازی و انتقال آب های خلیج فارس به استان های فارس و اصفهان است. طرح دیگر، پالایشگاه گاز تخت‌بلند خلیج فارس و پتروشیمی تدبیر و طرح‌های دیگر است.

وی ادامه داد: البته علاوه بر برنامه های امروز، حدود ۴.۷ میلیارد دلار نیز در دست بانک هایی است که عناوین آنها در آینده اعلام می شود که بیشتر آن در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است.

دو شرط برای تامین مالی صندوق ها
غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا صندوق همچنان تسهیلات می دهد یا خیر، باید بگویم که هنوز وام در صندوق وجود دارد اما دو شرط برای آن وجود دارد. اولاً صندوق باید از طریق مشارکت یا حمایت مالی به سوددهی خوبی برسد و ثانیاً ریسک کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در گذشته صندوق فقط تسهیلات می داد، اما صندوق سرمایه گذاری کارآفرینی نمی کند بلکه سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری غیر مداخله ای است. اینکه چقدر به سرمایه گذاری های کارآفرینی یا مداخله جویانه نزدیک هستیم به fs بستگی دارد. [طرح توجیهی] برنامه هایی دارد.

غضنفری گفت: یک پروژه در پنج فاز آغاز می شود. گام اول تامین مالی است که در ادامه اجرای طرح، تولید و بهره برداری، پیامدها و سناریوهای خروج مورد بحث قرار می گیرد. صندوق توسعه ملی ربطی به اجرای طرح، تولید و بهره برداری ندارد. روی نتایج محصول سرمایه گذاری کنید (مثلاً ۲۰ درصد از فروش یا محصول شرکت را به ما بدهید) و سپس از طرح خارج شوید.

وی افزود: البته کی گفته کارآفرینی بد است؟ البته تاکید می کنم که صندوق به دنبال کارآفرینی نیست، چون این کار سختی است و ما یک موسسه مالی هستیم. هیچ صندوق ثروت ملی در جهان منفعل نیست.

غضنفری همچنین گفت: میانگین ۲.۷ میلیارد دلار شاخص تعداد شهرک ها در هر پروژه بوده است. شاخص بدهی بانک های عامل حدود ۸ میلیارد دلار از ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

دولت باید بدهی های خود را بپردازد
وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به دولت ها وام داده ایم که قرار است طبق روال قانونی آن را پس بگیرند، افزود: هدف ما تامین میادین نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترکی است که شما به آنها دست نزده اید این صندوق به بخش خصوصی می رود. بخش خصوصی باید تحقیق کند و همه کارها را انجام دهد. در پایان باید بخشی از پای را به ما بدهد که نشان دهنده سهم دولت باشد نه خواست دولت. اما این طرح در هزارتوی مجلس، شورای نگهبان و مجلس تشخیص گیر می کند و تصویب نمی شود.

غضنفری اضافه کرد: طبق محاسبات ما حدود یک میلیون بشکه می شد از این ذخایر استخراج کرد که سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار درآمد خالص ارزی برای ما به همراه داشت. من هنوز متقاعد نشده ام که چرا طرح ما تصویب و اجرا نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا