ترندهای روز

دانشمندان: مصرف زیاد غذاهای ناسالم می‌تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که خوردن طولانی مدت وعده های غذایی پرچرب و شیرین می تواند منجر به اختلالات حافظه دائمی شود.

در سال‌های اخیر، بسیاری از تحقیقات، داشتن رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذاهای فرآوری شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن مرتبط دانسته‌اند. یکی دیگر از یافته‌های چنین مطالعاتی این بود که این نوع غذاها اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارند، حتی اگر گهگاهی مصرف شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا از خود پرسیدند که طبق نتایج تحقیقات قبلی، اگر افراد از سنین پایین رژیم غذایی ناسالمی داشته باشند، این سبک زندگی چه نتایجی می تواند برای آنها داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی تعدادی از موش‌های ۲۶ تا ۵۶ روزه را تحت رژیم غذایی حاوی غذاهای پرچرب و شیرین قرار دادند.

این محدوده سنی برای موش ها مشابه دوران نوجوانی در انسان است. زمانی که مغز به طور قابل توجهی در حال رشد است. گروه دیگری از موش های همسن به جای آن غذای سالم خوردند تا دانشمندان بهتر بتوانند تفاوت را ببینند.

پس از این مدت زمان، آزمایش‌های حافظه نشان داد که موش‌هایی که از رژیم غذایی ناسالم تغذیه می‌کردند، نمی‌توانستند اشیاء جدیدی را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شی آشنا کمی جابجا شده باشد.

در این میان، گروه دیگر موش ها که با غذای سالم تغذیه شده بودند، مشکلی برای شناسایی محیط جدید خود نداشتند.

اسکات کانوفسکی، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «آنچه در تحقیقات خود می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه آنها برای همیشه دچار اختلال می‌شود.»

مشکلات حافظه برای موش های گروه اول حتی زمانی که آنها به مدت ۳۰ روز به رژیم غذایی سالم روی آوردند (معادل دوره بزرگسالی در انسان) ادامه داشت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به تخریب یک انتقال دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام استیل کولین، گفت: “سیگنال استیل کولین مکانیزمی است که به موش ها کمک می کند رویدادها را رمزگذاری کنند.” انجام دهید و به خاطر بسپارید این فرآیند شبیه به حافظه اپیزودیک در انسان است که به ما امکان می دهد وقایع گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر نمی رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی پرچرب و قند بزرگ شده اند، رخ دهد.

محققان می گویند که تطبیق کامل نتایج این آزمایش با انسان دشوار است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Brain, Behavior, and Immunity» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا