کشاورزی

دو بار به ساداتی نژاد خبر دادند، ولی اقدامی نکرد! / ساداتی‌نژاد یک‌ماه پس از دستور مخبر پیرامون فساد دبش، برکنار شد

وقتی صادرات بیشتر از تولید است!

صادقی حسنی درست در ابتدای روند هشدار نسبت به این فساد در رسانه ها می گوید: ما به عنوان سندیکای ۲۵. آبان در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در مصاحبه با یک رسانه این مشکل را اعلام و هشدار دادیم. وقتی آمار واردات پنج سال گذشته را بررسی کردیم، متوجه شدیم که با جریان معمول مطابقت ندارد و اعداد با هم مطابقت ندارند. یعنی میانگین واردات چای در پنج سال گذشته تا سال ۱۴۰۰ بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ به طرز عجیبی افزایش یافت و تقریباً دو برابر شد.» نکته دیگری که حکایت از وقوع اتفاقات عجیبی داشت، ناهماهنگی آمار صادرات و واردات بود.

حسنی در این زمینه توضیح داد: در پایان سه سال صادرات ما ۹ هزار و ۷۰۰ تن بیشتر از میزان تولیدمان بود. سوالی که پاسخ آن در پرونده فساد دباش چای پیدا شد.

ارائه مدارک به وزیر کشاورزی مهر و دی ماه

حسنی در ادامه درباره روند پیگیری سندیکای چای گفت: ما اطلاعات شفاهی بیشتری داشتیم و متوجه شدیم که اتفاقات شومی در حال رخ دادن است.به همین دلیل طی مصاحبه ای در آبان ما به شما هشدار داده ایم که اتفاقات شومی در صنعت چای در حال رخ دادن است و از مراجع مختلف خواسته ایم در این زمینه ورود کنند.» نکته دیگر اینکه به گفته حسنی، این اطلاعات و اسناد در مهر ماه به صورت کتبی و در دی در ماه ۱۴۰۱ شخصاً به وزیر جهاد کشاورزی تحویل داده شد: «یازده». دی در ماه ۱۴۰۱ گزارشی از اسناد و اطلاعاتی که داشتیم به وزیر وقت آقای ساداتی نژاد در حضور آقای فرخی نماینده لاهیجان ارائه کردم. در این جلسه مغایرت ارقام و مدارک را شفاهی و کتباً به وزیر توضیح دادیم.» از این رو ساداتی نژاد دو بار در جریان موضوع قرار گرفت، اما وی اقدام عملی در این زمینه انجام نداد. این در طول ۲۴ است بهمن در سال ۱۴۰۱ نامه اتحادیه واردکنندگان به افشاگر موضوع را بیشتر علنی کرد اما سکوت وزیر کشاورزی دولت رئیس جمهور ادامه یافت.

ترتیب پردازش در اسفند ۱۴۰۱

پس از این اتفاقات، ارتباط اتحادیه واردکنندگان و سندیکای چای ایران برقرار شد. در نهایت اطلاعات رد و بدل شده منجر به ارسال نامه ای از سوی اتحادیه به معاون اول رئیس جمهور در خصوص این فساد شد. این نامه به تاریخ ۲۴ ام بهمن در ماه ۱۴۰۱ و کمتر از یک هفته بعد در سال دوم منتشر شد اسفند در سال ۱۴۰۱، معاون اول رئیس‌جمهور دستور «درمان جدی» با این موضوع را صادر کرد. بر اساس نامه رسیده به فراز، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور این دستور را به سردار یزدی رئیس دبیرخانه مرکز هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی داد.

نکته دیگر اینکه ساداتی نژاد وزیر کشاورزی در فروردین ۱۴۰۲، یعنی یک ماه پس از رسیدگی به این پرونده از سمت خود برکنار شد. البته دولت هنوز دلیل استعفای ساداتی نژاد که از وزرای نزدیک به جبهه پایداری محسوب می شد را اعلام نکرده است. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و میزان این فساد ۱۴۰ میلیاردی را دید. به گفته ذبیح الله خدایان، رئیس سازمان بازرسی کشور، چرخه ای که در آن واردات چای و ماشین آلات تصویب و ارز تخصیصی تعیین شد شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بود. در تمام مراحل، از ثبت سفارش گرفته تا تخصیص ارز و واردات، کار دباش بدون مشکل پیش رفت. باید دید این پرونده چگونه خواهد شد.

تولید بی سابقه چای ایرانی در سال فساد چای خارجی

اما در حالی که فساد چای دباش توجه همگان را به خود جلب کرده است، فراز مدیر عامل سندیکای چای از افزایش تولید چای ایران از ۲۶۱۰۰ تن به ۳۴۵۳۵ تن در سال گذشته خبر می دهد که در ۲۶ سال گذشته بی سابقه بوده است. و این نیز در شرایطی که سال گذشته هوا مساعد نبود و به گفته حسنی خشکسالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا