بانک و بیمه

ریزش قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز| دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون شد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار فروش سکه و مصنوعات طلا این روزها به دلیل بهبود تدریجی قیمت ها رونق چندانی ندارد و اکثر واحدهای فروش طلا با فروشندگانی که در صف ایستاده اند مواجه هستند و مردم رغبتی به خرید در این شرایط ندارند و به دلیل رعایت قوانین روند نزولی روزانه شاهد افزایش قیمت ها هستند، آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت این کالاها هستند. کاهش قیمت که حاصل فروکش التهاب بازار پس از رفع تنش های منطقه و مشکلات سیاسی و متعاقب آن حراج شمش طلا در بازار است، رشد قیمت جهانی طلا را نیز متوقف کرد. کاهش ارزشی که منجر به آن شده است، قیمت طلا و سکه روندی نزولی دارد

علاوه بر اثربخشی اجرای سیاست های بانک مرکزی برای کاهش قیمت طلا و سکه، روند نزولی نرخ ارز و قیمت دلار که در هفته گذشته از ۷۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده بود نیز به عامل دیگری تبدیل شده است. باعث کاهش قیمت این کالاها در بازار شد، زیرا قیمت قیمت نهایی طلا با محاسبه نوسانات ارز جهانی و قیمت دلار تعیین و تعیین می شود و از آن زمان تاکنون قیمت این شاخص ها افزایش یافته است. مدتی است که در آستانه انحطاط قرار دارند، بر همین اساس سقوط کرده اند.

سرمایه گذارانی که در هفته های اخیر و در آشفته بازار قیمت ها به فکر سودجویی بودند و با هیجان علی رغم توصیه کارشناسان اقدام به خرید سکه و ارز با قیمت های غیرواقعی کرده بودند، اکنون با بازگشت آرامش به بازار، فروشندگان این کالاها یکی شده اند. قیمت پایین

زیان سرمایه گذاران سکه و ارز

حال سرمایه گذارانی که در چند هفته اخیر و در آشفته بازار قیمت ها به فکر سود و بی توجهی به توصیه کارشناسان بوده و با هیجان سکه و ارز را با قیمتی غیرواقعی خریداری کرده اند، اکنون آرامش به بازار فروشندگان این کالاها بازگشته است. قیمت را کاهش داده اند تا حداقل شاهد زیان کمتری از کاهش بیشتر قیمت باشیم. بازار پرریسکی است که به گفته کارشناسان و کارشناسان بازار، سرمایه گذاران غیرحرفه ای و غیر ماهر نباید وارد این بازارها شوند زیرا احتمال ضرر و زیان سرمایه آنها وجود دارد. مشکلی که بسیاری از خریداران سکه ها و ارزهای گران قیمت را به دام انداخته و باعث شده است که سرمایه آنها به جای رشد کاهش یابد.

بازاری که برخلاف بازارهای جهانی، در زمان افزایش حباب‌گونه و غیرمنطقی قیمت‌ها، خریداران برای خرید سکه، طلا و ارز به این گونه بازارها مراجعه می‌کنند تا با تبدیل وجوه خود به ارز یا معاملات طلا متوجه تورم نشوند. آیا چنین بازارهایی دارای ریسک بالایی هستند، اما با توجه به اعمال سیاست های کنترل قیمت بانک مرکزی، احتمال از دست دادن سرمایه دور از دسترس نیست.

با بازگشت آرامش به بازار، این روزها تقاضا برای خرید سکه و ارز به شدت کاهش یافته و از یک سو اجرای برخی اقدامات تاثیر مثبتی از جمله: ب- حراج های متوالی شمش طلا و بی توجهی به قیمت ها در بازار آزاد منجر به روند نزولی نرخ بهره شده است.

دیروز خریداران ارز و سکه با قیمت بالا، امروز فروشندگان با قیمت پایین

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره دلایل بازگشت تدریجی قیمت‌ها پس از افزایش هیجانی در هفته‌های اخیر، گفت: کاهش قیمت قطعا به دلیل آرامش بازار به دنبال ایجاد جو روانی در پی درگیری‌های منطقه به‌ویژه ایران اتک است. در مورد اسرائیل به عنوان بهانه استفاده شد. به تاجران، دلالان و دلالان این فرصت داده شد تا با متشنج کردن بازار بدون فکر کردن به عواقب آن، از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی تصریح کرد: با بازگشت آرامش به بازار، این روزها تقاضا برای خرید سکه و ارز به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر اجرای برخی سیاست ها از جمله حراج های متوالی شمش طلا و بی توجهی به آن، موجب شده است. تاثیر مثبت بر قیمت ها در بازار آزاد در بازار قیمت ها روند نزولی به خود گرفته بود، تصریح کرد: زمانی که قیمت سکه هیجانی به ۴۵ میلیون تومان رسید و دلار به مرز ۷۰ هزار تومان رسید، این افزایش قیمت موثر نبود. از منظر اقتصادی و مبتنی بر تغییر مولفه های اقتصادی است، بنابراین سرمایه گذاران باید بدانند که این رشد عاطفی، موقت و موقتی است چرا که تاثیر مسائل سیاسی نمی تواند بازار را به این شکل مختل کند.

افزایش قیمت ها در بازار ارز و همچنین بالا و پایین شدن نرخ ها تاثیر منفی بر اقتصاد دارد. اما دولت باید برای ساماندهی بازارها و ثبات اقتصادی فکری اساسی کند. به طوری که در کوچکترین واکنش قیمتی، این نوع بی منطقی در بازار دچار نوسان زیادی نمی شود.

تاثیر منفی فراز و نشیب جهش قیمت ها بر اقتصاد

این کارشناس بازار افزود: بدون شک جهش قیمت ها در بازار ارز و همچنین بالا و پایین شدن نرخ سود تاثیر منفی خود را بر اقتصاد می گذارد. این در حالی است که دولت برای ساماندهی بازارها و همچنین ثبات اقتصادی نیاز به تفکر اساسی دارد، کوچکترین واکنشی در قیمت ها نباید منجر به چنین نوسانات غیرمنطقی در بازار شود. به عنوان مثال، زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، بسیاری از افراد سهام خود را در بورس می فروشند تا با خرید دلار و طلا سود کسب کنند. بازار سرمایه نیز با کاهش قیمت این کالاها رونق می گیرد

به گفته حق شناس، اگرچه در حال حاضر قیمت ها در بازار ارز و سکه در حال کاهش است، اما اگر سیاست گذاران و برنامه ریزان برای اقتصاد کشور تفکر اصولی و کارشناسی داشته باشند، نرخ تورم کاهش نمی یابد، اما نمی توان انتظار داشت که کسری بودجه کاهش یابد کاهش نرخ در بازار ارز و سکه با چنین سرعتی ادامه یابد. به عنوان مثال، دولت در حال انجام اقداماتی برای اجرای سیاست‌های انقباضی است، رویکردی که منجر به افزایش نرخ تامین مالی شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ شده و به ناچار بسیاری از آنها را مجبور به تامین مالی لازم در سطوح بالای آزادسازی بازار کرده است.

پس از روند نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز، دلار امروز در بازار آزاد بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان معامله شد، علاوه بر این، قیمت طلای ۱۸ عیار نیز هر گرم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون تومان ۳۵۰۰۰۰ تومان

بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه

بر اساس این گزارش؛ پس از روند نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز، دلار امروز در بازار آزاد بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان معامله شد، علاوه بر این، قیمت طلای ۱۸ عیار نیز هر گرم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون تومان ۳۵۰۰۰۰ تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۴ میلیون و ۷۴۵ تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۳۳۸ دلار است. در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان و حواله دلاری نیز با نرخ ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان معامله می شود. قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز به ۴۷ هزار و ۴۵۴ تومان و نرخ انتقال یورو به ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۲ هزار و ۷۸۰ تومان ارزش گذاری شد و نرخ حواله درهم ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان است. به گفته کارشناسان، ممکن است به دلیل کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، کاهش قیمت ها بیش از این کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا