بانک و بیمه

مذاکره با بانک توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ طرح جدید ایران

به گزارش ایران تحلیل، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در چهل و نهمین مجمع عمومی این بانک در خصوص پیشنهاد ایران برای ایجاد پنجره ترجیحی تسهیلات بانک توسعه اسلامی گفت: ۱۱ پروژه مهم ایران توسط بانک توسعه اسلامی و ۳ پروژه تامین مالی شده است. پروژه های مهمی با این فهرست ایران در حوزه بهداشت و درمان و دانش مذاکره شده است.

وی افزود: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین موسسه مالی کشورهای مسلمان است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان از تسهیلات ارائه شده توسط این بانک برای پروژه های زیربنایی در حوزه انرژی، بهداشت و آموزش استفاده می کنند و ما نیز یکی از سه سهامدار اصلی ایران هستیم که از ابتدا نقش آفرینی کرده ایم. در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک. ما فعالانه در ریاض شرکت کردیم.

آقای خاندوزی گفت: این جلسه با مشارکت قوی بخش خصوصی کشور همراه بود و نمایندگان بخش دولتی، وزارت امور اقتصادی و سایر وزارتخانه های ذیربط در این مدت حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا همچنان از طرح های عمرانی کشور در تامین مالی پروژه ها از محل وام های بین المللی حمایت می کند بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: امروز ۱۱ پروژه مهم در استان های مختلف داریم که از سوی بانک توسعه اسلامی به صورت ارزی تامین می شود.

خاندوزی گفت: بین سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در سیستم بازپرداخت ایران وجود داشت که منجر به توقف ساخت و ساز جمهوری اسلامی ایران شد. دولت سیزدهم برای رفع این موانع و مشکلات تلاش جدی کرده است و بار دیگر شاهد آن هستیم که بانک توسعه اسلامی تامین مالی پروژه های ایرانی را آغاز کرده است.

وی گفت: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی علاوه بر تصویب صورت های مالی سالانه بانک، سیاست بانک توسعه اسلامی برای سال آینده نیز توسط وزرای اقتصادی اعضا تعیین می شود.

وزیر اقتصاد در خصوص پیشنهاد ایران در این نشست گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که می تواند در کشورهایی که نیازمند تامین مالی پروژه هایی با نرخ ترجیحی و حمایتی هستند، بهره مند شوند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای ایجاد این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه کرده است و امیدواریم مورد پذیرش قرار گیرد.

خاندوزی افزود: یکی از مواردی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی قرار دارد، افزودن سه طرح مهم در حوزه بهداشت و درمان و دانش بنیان کشور به ۱۱ طرحی است که پیش از این توسط بانک توسعه اسلامی تامین مالی شده است.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه دیدارهای دوجانبه ای با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به ویژه کشورهای هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا دارند ترتیب داده ایم. البته با همتای سعودی خود گفتگوی مفصلی خواهم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا