محیط زیست

سامانه بارشی جان دوباره می‌گیرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟

صادق ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با اشاره به صدور اخطاریه نارنجی هواشناسی اظهار کرد: سه شنبه یازدهم تا پنجشنبه سیزدهم. اردیبهشت با تشدید فعالیت سامانه بارشی شاهد رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید، گرد و خاک و در برخی نقاط تگرگ خواهیم بود.

وی افزود: سه شنبه نیمه جنوبی استان های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، چهارشنبه کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان های فارس، کردستان و لرستان و پنجشنبه یزد، کرمان، هرمزگان، فارس. استان های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان تحت تاثیر این اخطار قرار می گیرند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی تصریح کرد: در این مدت لغزندگی معابر، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب، طغیان مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی، رعد و برق، تگرگ، خسارت به سازه های موقت از قبیل نصب بنر، داربست و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و غبار محلی، در مناطق کوهستانی احتمال ریزش سنگ و خسارت به محصولات کشاورزی و باغی پیش بینی می شود.

ضیائیان ادامه داد: در سفرهای بین شهری احتیاط کنید، از چادر زدن در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، از فعالیت های کوه نوردی خودداری کنید. چرا تردد دام و عشایر در حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع، حصول اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها و آبراه ها، با توجه به احتمال وقوع تگرگ، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به ایمن مناطق و حفاظت از انبارها گندم و غلات برداشت شده در برابر بارندگی باید در نظر گرفته شود.

نفوذ سامانه بارشی همراه با ناپایداری های محلی

وی گفت: از بعدازظهر روز دوشنبه دهم اردیبهشت شاهد نفوذ سامانه بارشی همراه با ناپایداری های محلی و رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و گرد و غبار در برخی نقاط و احتمال بارش تگرگ تا سیزدهم است. اردیبهشت ما خواهیم بود

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات جوی افزود: دوشنبه کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ایلام، غرب کرمانشاه و شمال غرب فارس و روز سه شنبه نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال. و بختیاری، شمال غرب فارس و ارتفاعات استان های البرز و تهران متاثر از فعالیت سامانه مذکور خواهند بود.

ضیائیان افزود: بر این اساس روز چهارشنبه ساکنان استان های کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب هرمزگان، کرمان، فارس، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی هستند. و نیمه غربی یزد و پنجشنبه آذربایجان شرقی. آذربایجان غربی، مرکزی، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی با خطرات مذکور مواجه خواهند بود.

وی افزود: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن آب، احتمال ریزش تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزش و کاهش دید به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال خسارت به سازه های موقت، احتمال خسارت به نهال ها. ، درختان و محصولات آسیب پذیر. در مناطق مذکور باغات و محصولات زراعی وجود دارد که باید موارد ایمنی را در نظر گرفت.

افزایش باد و ارتفاع موج و وزش باد شدید لحظه ای در مناطق جنوبی

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات جوی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها از ظهر یکشنبه نهم لغایت جمعه چهاردهم اردیبهشت احتمال افزایش وزش باد و ارتفاع موج و وزش باد شدید لحظه ای تا ۳۰ نات و حداکثر ارتفاع موج در مناطق ساحلی ۱ تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۲ متر می باشد.

ضیائیان ادامه داد: روز دوشنبه مناطق ساحلی و فراساحلی استان هرمزگان در خلیج فارس، روز سه شنبه مناطق ساحلی و فراساحلی استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس، چهارشنبه مناطق ساحلی و فراساحلی خوزستان، بوشهر و هرمزگان. استان‌های خلیج فارس، پنجشنبه مناطق ساحلی و فراساحلی استان‌های بوشهر، استان‌های هرمزگان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و جمعه تنگه هرمز و مناطق ساحلی و فراساحلی سیستان و استان بلوچستان در دریای عمان.

وی خاطرنشان کرد: اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری، احتمال پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس های پرورش ماهی در مدت زمان مذکور پیش بینی می شود و لذا از خودداری شود. تردد دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی در مناطق آسیب دیده، ممنوعیت شنا، اتخاذ تدابیر لازم برای فعالیت های ساحلی و دریایی و همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مقابله با خسارات احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا