کشاورزی

مصرف گوشت قرمز نصف شد

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور در تشریح وضعیت فعلی بازار گوشت قرمز گفت: در شرایط فعلی نمی توان انتظار کاهش قیمت گوشت قرمز را داشت، البته فقط در دومی. مسئولان در اواسط سال جاری مدام این را در رسانه ها وعده می دهند، اما همانطور که می بینیم اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی افزود: قیمت همه کالاها در کشور به اندازه نرخ تورم افزایش یافته است. با توجه به شرایطی که تورم کشور بر اساس آمار مرکز آمار ۴۴.۳ درصد است، قیمت گوشت نمی تواند مشمول این تورم شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور تصریح کرد: علاوه بر نرخ تورم، شاخص قیمت تولیدکننده که نشان دهنده قیمت تمام شده تولید است نیز موید تداوم افزایش قیمت هاست؛ در حالی که نرخ تورم به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید می شود. نگاهی به کل بهای تمام شده تولید گوشت قرمز نشان می دهد که این محصول با قیمت زیر کیلویی ۶۰۰ هزار تومان قابل فروش نیست.

صدر قاضی خاطرنشان کرد: آمارهای مرکز آمار نیز حکایت از کاهش کشتار دارد، دولت برای جبران کاهش تولید گوشت قرمز به واردات متوسل شده است و این در حالی است که ارزان شدن گوشت در شرایطی رخ می دهد که تولید داخلی تقویت می شود.

وی قیمت فعلی دام زنده نر را به طور میانگین ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار در هر کیلو عنوان کرد و ادامه داد: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به ۶ تا ۷ کیلو در سال کاهش یافته است و عرضه فعلی برای این مقدار کافی است. مصرف. اما سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور باید به ۱۲ کیلو در سال برگردد و نصف شدن سرانه مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و حذف چند دهم گوشت از سبد خرید است. جامعه و کاهش خرید دهک های دیگر.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور تاکید کرد: تنها راه تعدیل قیمت گوشت، تسهیل شرایط خرید گوشت قرمز تولید داخل است. این اتفاق منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش تولید می شود. با اتخاذ این سیاست قیمت گوشت در سال آینده می تواند به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان برسد و ادامه سیاست تقویت واردات عواقبی جز تضعیف تولید نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا