اخبار اقتصاد ایران

افزایش 2 برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی+ جزئیات

آستانه کل برداشت از درگاه‌های پرداخت آفلاین، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، روزانه تا سقف ۲ میلیارد ریال و ماهیانه ۱۰ میلیارد ریال مجاز شد.

ایران تحلیل، بانک مرکزی اعلام کرد آستانه کل برداشت از طریق درگاه های پرداخت آفلاین از کلیه حساب های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی در هر موسسه اعتباری به دو برابر دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال افزایش می یابد. ریال به صورت ماهانه مجاز است.

بانک مرکزی طی بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸/۰۳ مورخ ۴/۰۲/۱۴۰۳ موارد زیر را اعلام کرد:

به موجب بخشنامه شماره ۴۸۶/۰۳ مورخ ۰۵/۰۱/۱۴۰۳ معاون محترم فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف معاملات خرید اشخاص حقیقی، هیأت مدیره محترم بانک مرکزی را فراخواند. جلسه مورخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۲ به استناد مرجع مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل تبیین تراکنش های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مصوب شورای پول و اعتبار طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴/۰۲ مورخه در تاریخ ۱۸/۰۲/۱۴۰۲ که طی آن سقف های مقرر در دستورالعمل مذکور حدوداً افزایش یافته است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به رئیس کل بانک مرکزی تفویض شده است، ایشان با افزایش آستانه های مندرج در مواد موافقت کردند. بند (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی افراد به شرح زیر است:

سقف مجاز کل مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت آفلاین، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی در هر موسسه اعتباری روزانه به دو میلیارد ریال و ماهانه ده میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

الزام به تکمیل فیلد در فرم های مربوطه و ارائه مدارک مثبته مبنی بر اتمام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در حواله های روزانه درون بانکی و بین بانکی الکترونیکی اشخاص حقیقی از حساب های غیرتجاری آنها. گروهی که تا ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالای دو میلیارد ریال اعمال می‌شود، از این پس برای مبالغ بالای چهار میلیارد ریال لازم است. همچنین در حواله‌های الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین‌بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیش از دو میلیارد ریال تا چهار میلیارد ریال، البته ارائه مدارک مثبته حاکی از آن الزامی نیست. معامله، قرارداد یا دلیل انتقال وجه، اما تکمیل قسمت (فیلد) در فرم های مربوطه الزامی است.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت پرداخت و همچنین کلیه کارت های پرداخت متعلق به مشتریان واقعی به دو میلیارد ریال در روز افزایش می یابد. مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت مسئولیت کنترل آستانه مذکور برای هر کارت را بر عهده دارد.

بانک‌ها موظفند نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را ارائه و رونوشتی از «دستورالعمل نحوه اخذ مدارک موضوع ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و ماده (۱۰) را ارسال کنند. ۱۱) دستورالعمل شفاف سازی تراکنش های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۶ با توجه به تغییرات مذکور اصلاح گردیده است. به کلیه واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری اعلام و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا