بانک و بیمه

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین| سهم ۵۰ همتی فکتورینگ در تامین مالی در سال ۱۴۰۳

به گزارش ایران تحلیل، مهدی سحابی توضیح داد: در قالب قراردادهای فاکتورینگ که با همکاری «وزارت امور اقتصاد و دارایی»، «بانک مرکزی» و «سازمان برنامه و بودجه» راه‌اندازی شد، سامانه مطالبات قراردادی اقتصاد وزارتخانه وارد شد. در قراردادهای فاکتورینگ، ضمانت نامه های بانکی حذف و با قرارداد پیمانکار و کارفرما جایگزین شد.

اعطای ۵۰ اعتبار همتی برای قراردادهای فاکتورینگ
وی گفت: اگرچه موضوع قراردادهای فاکتورینگ در قانون بودجه امسال لحاظ نشده بود، اما بانک مرکزی برای حمایت از ایجاد قراردادهای فاکتورینگ، سهمیه ۵۰ همتی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. همچنین سهم شرکت های دولتی توسط نظام «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت های خصوصی توسط «وزارت امور اقتصاد و دارایی» تعیین می شود.

وی خاطرنشان کرد: ابزار تامین مالی فاکتورینگ مطابق با ابزارهای تامین مالی اقتصادی ارائه شده و به رفع مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی در چارچوب ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید داخلی مصوب ۱۳۹۷ کمک می کند. شورای اسلامی شهر و در چارچوب این ابزار، ادعای پیمانکاران و ارائه دهندگان کالا و خدمات به کارفرمایان مورد پذیرش موسسات مالی قرار می گیرد.

ارائه ۳۵۰ تلاش در قالب تامین مالی زنجیره ای
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی سهم وام های تامین مالی زنجیره ای در سال جاری را ۳۵۰ هت عنوان کرد که از این میزان ۵۰ هت به ابزار فاکتورینگ اختصاص دارد.

وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای انتشار اوراق در سال جاری گفت: در سال گذشته موانع و محدودیت هایی در انتشار اوراق وجود داشت که باعث شد بانک مرکزی به اهداف خود نرسد. اما در حال بررسی رفع این موانع است با توجه به تکالیف تعیین شده برای پذیرش بیشتر موسسات برای حقوق معادن دولتی، بدهی بیمه ای، بدهی مالیاتی و غیره، تسهیلات مناسبی در زمینه استفاده از این ابزار تامین مالی فراهم شده است.

آزمایش کارت اعتباری مرتبط با اوراق گام در سه بانک انجام شد
سحابی افزود: استفاده از ابزار «کارت اعتباری مربوط به استپ» با هدف تامین مالی خانوارها و حمایت از بخش یگانی در تولید به ویژه محصولات نهایی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و به این موضوع رسیدگی خواهد شد. ، تعداد بانک ها افزایش می یابد.

افزایش اعتبار گواهی سپرده خاص و عمومی
وی از افزایش اعتبار «گواهی سپرده عمومی و ویژه» برای تامین مالی حوزه تولید در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته ۲۴۰۰ حمت برای شبکه بانکی تصویب شد که امسال این تعداد افزایش می یابد. استفاده از این روش تامین مالی با اعطای مجوزهای لازم تسهیل می شود.

اعطای مجوز صدور ۲۰۰ نوع صکوک در شبکه بانکی
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام تخصیص ۲۰۰ صندوق اعتباری برای انتشار صکوک توسط شبکه بانکی در راستای توسعه ابزارهای تامین مالی گفت: در این طرح بانک ها هم خود و هم شرکت ها را تامین مالی می کنند مجوز فعالیت با ۲۰۰ تلاش به عنوان ضامن اوراق مشارکت در بورس اوراق بهادار صادر شد.

پیش بینی ۳.۲ هزینه تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت های دانش بنیان
سحابی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از «بنگاه های دانش بنیان» در سال جاری، گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، شبکه بانکی موظف است ۳.۲ درصد از این بنگاه ها را از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تامین کند قرض الحسنه تبدیل می شود. بنگاه های دانش بنیان و این شرکت ها مانند سال های گذشته از تسهیلات عادی برخوردار خواهند شد. در همین راستا، شبکه بانکی در سال گذشته بیش از ۲۳۳ فقره وام به شرکت های دانش بنیان اعطا کرد که نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشت.

تخصیص تسهیلات قرض الحسنه کار برای ۱۰۰ حمت
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در قانون بودجه امسال از اعطای ۱۰۰ فقره وام همت برای پرداخت وام کار خبر داد و گفت: اکنون سهمیه بانک ها مشخص و توافقات لازم نیز به آنها ابلاغ شده است با نهادهای ذیربط جهت تسریع در توزیع استانی و دستورالعمل در خصوص سایر نهادها با هماهنگی بانک مرکزی انجام شده است. این بدان معنی است که تسهیلات با سرعت بیشتری پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار به منظور گسترش دامنه فرصت‌های شغلی سال گذشته تصمیم گرفت ۳۰۰ میلیون تومان وام اشتغال به «رده‌های شغلی بیشتر» اعطا کند.

افزایش سقف تسهیلات اقامتی جوانان
سحابی تسهیلات مسکن را یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از رشد اقتصاد و تولید دانست و یادآور شد: امسال بر اساس «قانون جهش تولید مسکن» شبکه بانکی به طور همزمان از عرضه و تولید در حوزه مسکن حمایت می کند. که موجب رفع موانع و مشکلات در حوزه های مختلف از جمله موانع پرداخت تسهیلات پروژه بر اساس مقررات شد. در سمت تقاضا نیز سقف سقف مسکن جوانان تا چند هفته آینده افزایش و به شبکه بانکی ابلاغ می شود تا جوانان صاحب خانه شوند و فرهنگ سپرده گذاری نیز ترویج شود.

اعطای تسهیلات خرد با کمترین سختگیری و حداکثر تسهیلات
وی با اشاره به تبیین سیاست بانک مرکزی در سال جاری مبنی بر اعطای تسهیلات خرد در قالب تسهیلات قرض الحسنه، گفت: در ابتدای سال جاری بلافاصله پس از ابلاغ این قانون، بانک مرکزی اعلام کرد. این.» بندهای مربوط به شبکه بانکی. بر اساس قانون، بانک مرکزی باید سهمیه شبکه بانکی را بر اساس ظرفیت هر فرد تعیین و ابلاغ کند که مدتی طول کشید، به همین دلیل در ابتدای سال سهمیه یک دوازدهم ماه ابلاغ شد. پس از طی مراحل قانونی و اداری سهمیه، تعداد کامل بانک ها شناسایی و اعلام شود.

وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای پاسخگویی به نارضایتی برخی از مردم از شبکه بانکی در خصوص دریافت ضمانت نامه، گفت: بانک مرکزی تاکید دارد که شبکه بانکی با «کمترین سخت گیری» و «بیشترین تسکین» به نص صریح عمل کند. قانون اجرای درخواست برای اسناد از متقاضیان.

تعیین سقف سهمیه پرداخت کمک هزینه ازدواج و نگهداری از فرزندان
وی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال ۲۰۰ تلاش برای تسهیلات ازدواج و مهدکودک در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین عاملی که بانک مرکزی در تعیین سقف کلی و همچنین تعیین سهم شبکه بانکی به آن توجه دارد، توانایی شبکه بانکی در بخش قرض الحسنه یعنی بررسی می‌کند که چقدر سپرده‌ها رشد کرده‌اند، تعداد وام‌های برگشتی چقدر است و سپس بر این اساس عملکرد شبکه بانکی سنجیده شده و سقف و نسبت کلی گزارش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعیین سهمیه بانک ها در حوزه خدمات زناشویی و زایمان در حال حاضر در بانک مرکزی در حال بررسی است و سهمیه در حال حاضر یک دوازدهم است. فروردین به بانک ها ابلاغ و در پایان فروردین در صورت لزوم سهمیه یک دوازدهم اردیبهشت این موضوع در طول یک ماه اعلام می شود تا در نهایت پس از اعلام نظر شورای عالی بانک مرکزی درباره ظرفیت شبکه بانکی، درباره سهمیه نهایی بانک ها تصمیم گیری شود.

رشد ۲۴.۷ درصدی اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۲
سحابی در خصوص تسهیلات پرداختی در حوزه های مختلف در سال گذشته گفت: شبکه بانکی در سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۶۴۶ حمت تسهیلات به بخش های مختلف اقتصاد پرداخت کرده است. این میزان نسبت به سال قبل ۱۰۱۲۰ افزایش داشته که معادل ۲۴.۷ درصد است. همچنین بیش از ۸۱ درصد از تسهیلات پرداخت شده توسط شبکه بانکی برای حمایت از کسب و کار و تولید بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۷۲ هزار و ۹۰۰ نفر از فرصت ازدواج استفاده کردند که معادل ۱۵۸ هماتیان بود. سال ۱۴۰۲ با صف ۱۵۰ هزار نفری به پایان رسید که این تعداد در سال جدید به متقاضیان اضافه می شود.

پایان سردرگمی متقاضیان در خصوص امکان ودیعه مسکن برای فرزند سوم
وی عملکرد شبکه بانکی در سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات، سپرده گذاری، ساخت و خرید مسکن برای فرزند سوم را حدود ۰.۶ درصد عنوان کرد و تصریح کرد: این عملکرد غیرقابل قبول است و به همین دلیل مقدمات انجام شد. که امسال بتوانیم شعب را به صورت شفاف به مردم معرفی کنیم.

سحابی تاکید کرد: تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن فرزند سوم پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری به پنج بانک عملیاتی شامل صادرات، تجارت، ملت، مکسان و پست بانک ابلاغ شد. در این اطلاعیه تاکید شده است که سردرگمی متقاضیان در سال‌های اخیر با انتشار اسامی شعب منتخب بانک‌ها برای عموم مردم برطرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا