طلا و ارز

رشد نقدینگی، سکوی پرتاب قیمت دلار است!

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در هفته های اول سال ۱۴۰۳ به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شد. افزایش تنش های سیاسی و نااطمینانی های اقتصادی باعث شعله ور شدن بازار ارز شد. این موضوع دلار را برای پرش به کریدور هفتم آماده کرد.

با آرام شدن اخبار سیاسی از روز یکشنبه، دلار در روندی نزولی قرار گرفت و به روند روزهای قبل بازگشت. همیشه این تصور وجود دارد که اخبار سیاسی نامطلوب و تشدید تنش ها بین ایران و رژیم صهیونیستی باعث افزایش قیمت ها در بازار ارز شده است، اما سعید مشکات، اقتصاددان می گوید که این رشد نقدینگی است که مسئول انفجار قیمت دلار به دلیل اخبار سیاسی نامطلوب است.

رشد نقدینگی بلای جان بازار ارز شد

مشکات در گفت و گو با ایران تحلیل با تاکید بر اینکه نقدینگی افزایش یافته و از هم اکنون افزایش نرخ ارز پیش بینی می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته بانک مرکزی منابع ارزی داشت و توانست نرخ ارز را کنترل کند، اما افزایش نرخ ارز نقدینگی و شوک های سیاسی باعث افزایش چشمگیر نرخ ارز شد.

در بازارها پولی برای افزایش قیمت وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه البته اگر نقدینگی افزایش نمی یافت، ریسک های سیاسی نمی توانست بر بازار اثر بگذارد، گفت: در بازار پولی برای افزایش قیمت ها وجود نداشت، اگر نقدینگی در بازار وجود داشته باشد، افزایش قیمت می تواند اتفاق بیفتد .

وی افزود: همان ریسکی که در بازار ارز وجود داشت در بازار املاک و مستغلات تهران و شهرستان ها نیز وجود داشت، اما چرا قیمت ملک در تهران بعد از تعطیلات نوروز کمی گران شد اما املاک قیمت ها تغییر نکرد؟ در شهرستان ها؟ باید نقدینگی وجود داشته باشد که می تواند در صورت خطرات سیاسی بر قیمت ها تأثیر بگذارد.

ریسک های سیاسی قیمت دلار را بالا برد

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون نقدینگی لازم برای افزایش قیمت ها وجود دارد، افزود: نقدینگی نسبت به قبل افزایش یافته است، نقدینگی موجود به اندازه ای است که قیمت دلار را وارد کریدور بالاتری کند.

هیچ راهی برای کنترل نقدینگی وجود ندارد!

اما آیا راهی برای کنترل نقدینگی وجود دارد؟ مشکات در پاسخ به این سوال گفت: اگر دولت با کسری بودجه را ببندد و به استقراض از بانک ها یا بانک مرکزی متوسل شود و این استقراض مستقیماً از بانک مرکزی گرفته شود، منجر به چاپ پول می شود. اگر بعد از یک سال از بانک ها وام بگیرد، بانک ها از بانک پول می گیرند. آنها می میرند و دوباره پول چاپ می شود.

وی افزود: وقتی در اقتصاد کشوری پول چاپ می شود خروجی آن رشد نقدینگی است و برای این مشکل راه حلی وجود ندارد بنابراین تا زمانی که بودجه ها با کسری منعقد نشود مشکل رشد نقدینگی وجود دارد. “بودجه با کسری به پایان می رسد و نقدینگی بر این اساس رشد می کند.”

افزایش نرخ سود بانکی از نظر مدیریت نقدینگی نیز بی اثر شده است

پس آیا افزایش نرخ سود بانکی تاثیری در کاهش نقدینگی ندارد؟ مشکات در پاسخ به این سوال گفت: خیر. در زمستان سال گذشته نرخ سود را به ۳۰ درصد رساندند اما این موضوع تاثیری در کنترل میزان نقدینگی نداشت. در نیمه دوم سال ۲۰۱۶، نرخ بهره تقریبا به ۳۰ درصد افزایش یافت، اما شوک های سیاسی در سال ۲۰۱۷ منجر به افزایش قابل توجه قیمت دلار شد.

وی افزود: افزایش نرخ سود زمانی موثر است که در بازار تقاضای عجله نداشته باشد، در صورت وجود نقدینگی، بازار به دلیل ریسک های سیاسی هجوم خواهد آورد. بنابراین دستکاری نرخ بهره نمی تواند در کنترل قیمت ها موثر باشد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا