طلا و ارز

پیشنهاد همتی برای مهار نرخ ارز؛ قیمت دلار نیمایی افزایش یابد


به گزارش ایران تحلیل، عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در یادداشتی درباره این رقم نوشت: از مجموع ۱۹ میلیارد ارز تامین شده، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر دلار به نهاده های کشاورزی و دامی اختصاص یافت. دارو و تجهیزات پزشکی و ۵۰ میلیارد دلار دیگر به نرخ هر دلار حدود ۳۸ هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالاهای مصرفی، مواد اولیه و واسطه ای و ارز تامین می شود. یافته های علم اقتصاد و تجربه دهه های اخیر در کشور ما به درستی می گوید که در میان مدت و بلندمدت ارتباط نزدیک و مستقیمی بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.

در این یادداشت که در روزنامه دنیای اختاز منتشر شده، آمده است: «مسئولان با اهداف سیاسی در کوتاه مدت می توانند نرخ ارز را سرکوب کنند، در ظاهر و در معاملات رسمی و همچنین در دوره های انبوه ارز، آن را پایین نگه دارند واردات کالاهای قابل مبادله و در نهایت کاهش تورم. اما با اولین شوک در سمت عرضه در درآمدهای ارزی یا افزایش انتظارات تورمی در سمت تقاضا، این جهش قیمتی رخ خواهد داد و روند بلندمدت رابطه مثبت بین تورم که اساساً یک پدیده پولی است، وجود خواهد داشت. و افزایش نرخ ارز احیا خواهد شد. مقاومت مسئولان سیاسی در برابر اصرار کارشناسان و تکنسین های بانک مرکزی در گذشته برای حذف ارز از ۴۲۰۰ به جایی رسید که باعث افزایش یکباره و بی سابقه قیمت کالاها شد.

در سال ۱۴۰۱ در حین اجرای طرح جراحی اقتصادی، د تورمی که نرخ بازار دائماً تغییر خواهد کرد، برنامه دولت در مورد نرخ. ارز چقدر خواهد بود؟ اما هیچ جوابی نشنیدم اما غیر مستقیم معلوم شد که می خواهند همین سیاست ۴۲۰۰ را این بار با ۲۸۵۰۰ ادامه دهند. یعنی روز از نو، روز از نو. سال گذشته با ادعای تثبیت اقتصادی، نرخ ارز ترجیحی را ۲۸۵۰۰ و نیما را ۳۸۰۰۰ تومان در هر دلار حفظ کردند، بدون اینکه بدانند این در شرایط تورم بیش از ۴۰ درصد یا به گفته مرکز مرکزی بوده است. بر اساس برآوردهای بانک، تورم بیش از ۴۰ درصد، مورد ۵۰ درصد بوده و ادامه تحریم ها و تشدید انتظارات تورمی از این نرخ ها قابل دفاع نیست.

نتیجه چه بود؟ در ماه های پایانی سال و ابتدای سال ۱۴۰۳ کل شکاف نرخ ارز در بازار ناشی از عرضه دلار با نرخ کمتر به ۶۵ هزار تومان افزایش ۳۰ درصدی رسید.

در سال ۱۴۰۲ میزان بالقوه رانت توزیع شده برای تخصیص و تامین ۵۰ میلیارد ارز اعلامی مربوط به اختلاف میانگین ۱۵۰۰۰ تومانی نرخ ارز نیما با نرخ ارز بازار ۷۵۰۰۰۰ میلیارد تومان است که بیشتر آن در حال تحقق است. در هر صورت. بر اساس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی میانگین اختلاف ۲۵۰۰۰ تومانی نسبت به نرخ بازار، اجاره بالقوه در سال گذشته ۴۷۵۰۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به افزایش قیمت محصولات و کالاهایی مانند مرغ و گوشت، خودرو، تلفن همراه و کالاهای مصرفی ضروری و همچنین قطعات و مواد واسطه ای مورد استفاده مردم و شرکت های تولیدی که مستقیماً مردم را در بازار لمس می کنند، خوش بینانه ترین نظر این است که حداقل ۵۰ درصد مابه التفاوت قیمت به عنوان رانت توزیع می شود یعنی حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بدون تاثیر جدی بر کنترل قیمت کالاهای مرتبط و بدتر از آن اینکه بر ارزش صادرات تاثیر منفی داشته است توزیع شده است. و ترازنامه معاملات غیرنفتی و همچنین زیان شرکت های صادرات محور در بورس و در نهایت سهامداران بورس.

با توجه به تجربه‌ام، به مسئولان توصیه می‌کنم که این شکاف را به تدریج و در یک دوره زمانی معقول برطرف کنند. ادامه این سیاست نه تنها به ثبات اقتصادی منجر نمی شود، بلکه تحرکات سفته بازی، خروج سرمایه زیاد و فاصله نرخ سود بازار از نرخ های بهره ثابت را تحریک می کند.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا