اخبار بورس

دلیل اختلال کدال مشخص شد

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهاممحمد باقر حسن زاده، وی در خصوص شرایط فعلی سامانه کدال توضیح داد: سامانه از ۲۹ ساعت ۲۱ باز است. آذر به حالت اولیه خود بازگشته و اکنون تمامی اعلان های این سیستم قابل مشاهده است.

وی افزود: به گفته کارشناسان فنی، عمر یک نرم افزار با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری حدود ۵ سال است، در حالی که حدود ۱۸ سال از راه اندازی سامانه کدال می گذرد و به همین دلیل در حال حاضر مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد. آن را به طور روزانه سیستم مواجه است. هزینه های زیادی برای نگهداری آن در شرایط پایدار و مطلوب وجود دارد.

علل خرابی و مشکلات فعلی

حسن زاده درباره زمان طولانی بررسی نقص در سیستم کدال گفت: برای افزودن عملکردهای جدید به سیستم کدال فعلی باید بخشی از نرم افزار فعلی را در مدت زمانی که فرآیند ارتقا طول می کشد ارتقا دهیم. IPO صورت گرفت، ایراداتی بود که باعث اختلال شد.

وی افزود: از نظر فنی مشکلاتی که در حوزه نرم افزاری به وجود می آیند زمان نامشخصی برای رفع آن می طلبد زیرا مشکلات کاملاً متنوع است و مجموع این مشکلات منجر به افزایش زمان رفع اشکال می شود.

زمان راه اندازی کامل سیستم جدید کدال است

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با راه اندازی نسخه جدید کدال اظهار داشت: سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم به طراحی و بازنویسی این سامانه با امکانات به روز و مدرن گرفت. حل مشکلات کدال کار تولید نسخه جدید از نظر فیزیکی حدود ۷۰ درصد پیشرفت کرده است. پیش بینی می شود تا پایان سال و به طور کامل از ابتدای سال آینده اولین نسخه های سامانه جدید را به صورت محدود معرفی کنیم.

حسن زاده افزود: به منظور رفع مشکلات سامانه فعلی با معرفی سامانه جدید کدال، اطلاعات به تدریج به سامانه به روز منتقل می شود.

وی تصریح کرد: ما به عنوان رگولاتور به همراه تیم تعمیر و نگهداری کدال رایان بورس تمام تلاش خود را می کنیم تا مشکلات سیستم کدال به حداقل برسد.

افزایش تعداد شرکت های منتشر کننده اطلاعات در کدال

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه گفت: هرچه جلوتر می رویم نه تنها نیاز بازار سرمایه و سهامداران به شفافیت و سرعت بیشتر می شود، بلکه تعداد شرکت هایی که اطلاعات خود را در سامانه کدال منتشر می کنند. نیز افزایش می یابد که می تواند عامل موثری باشد. پاسخگو نبودن سیستم کدال به دلیل قدیمی بودن زیرساخت و نیاز به طراحی مجدد و بازنویسی این سیستم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا