ترندهای روز

محققان برای اولین‌بار بافت مغز انسان را با چاپ سه‌بعدی تولید کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برای اولین بار، محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون بافت مغز انسان را با چاپ سه بعدی تولید کردند. این دستاورد می تواند به یافتن درمانی برای اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند. همچنین روش جدید تولید این بافت مغزی نیازی به تجهیزات چاپ زیستی خاصی ندارد. علاوه بر این، این بافت به راحتی دست نخورده نگه داشته می شود و می توان آن را با میکروسکوپ و سایر تجهیزات مطالعه کرد.

بر اساس مقاله منتشر شده در Cell Stem Cell، محققان توانستند بافت عصبی مغز را به روشی جدید با استفاده از تجهیزات چاپ زیستی معمولی ایجاد کنند. در این بافت، مانند یک مغز واقعی، نورون ها می توانند رشد کرده و به یکدیگر متصل شوند. در واقع، مزیت اصلی دستاورد جدید محققان این است که آنها می توانند تقریباً هر نوع نورون را در هر زمان تولید کنند و سپس آنها را تقریباً به هر شکلی که می خواهند کنار هم قرار دهند.

تولید بافت مغز با استفاده از پرینت سه بعدی

پرینت زیستی سه بعدی پتانسیل زیادی برای ایجاد بافت های مختلف بدن انسان دارد که در برخی موارد حتی می توان آن ها را در بدن قرار داد. از دستاورد جدید محققان می توان برای مطالعه نحوه ارتباط نورون ها با یکدیگر، به عنوان مثال، در بافت های تحت تاثیر آلزایمر استفاده کرد. از این بافت می توان برای ارزیابی داروهای جدید نیز استفاده کرد.

در مطالعات عصب شناختی معمولا وقتی محققین می خواهند مغز را بررسی کنند، فقط به بخشی از آن نگاه می کنند، اما مغز به این صورت عمل نمی کند، زیرا ساختاری پیوسته دارد و نمی توان یک قسمت آن را از قسمت دیگر جدا کرد. اکنون با استفاده از چنین بافت مصنوعی می توان به بررسی جامع تری اعصاب و عملکرد مغز در شرایط مختلف پرداخت.

پیش از این، چاپ بافت مغز انسان فاقد ارتباطات مناسب بین سلول ها بود. محققان در این مطالعه توانستند با استفاده از ژل “جوهر زیستی” بافت نرمی تولید کنند تا نورون ها بهتر بتوانند به یکدیگر متصل شده و رشد کنند. همچنین درجه نرمی این بافت آنقدر نیست که از هم بپاشد، از طرفی آنقدر سخت نیست که اجازه رشد نورون ها را ندهد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا