بانک و بیمه

 ۹مدل جدید تامین منابع ارزی فعالین صنعت برق| مذاکره گل گهر با صندوق برای تامین مالی ساخت نیروگاه

بازار؛ گروه آب و انرژی: نحوه پرداخت بدهی های ارزی چندین ساله پیمانکاران صنعت برق صندوق توسعه ملی در این صنعت به محل مناقشه تبدیل شده است. فعالان صنعت انرژی آنها مدعی هستند به دلیل اشتباه محاسباتی دولت در قبال پیمانکاران صنعت برق نتوانسته اند بدهی های ارزی خود را پرداخت کنند اما صندوق توسعه ملی با بی توجهی به این اظهارات می خواهد بدهی های ارزی خود را تسویه کند. این در حالی است که طی سال های اخیر قیمت ارز در کشور چندین برابر شده است. به عنوان مثال برخی از فعالان این صنعت زمانی تسهیلات ارزی دریافت کرده اند که قیمت ارز در حدود ۴۲۰۰ تومان است اما اکنون در شرایطی که قیمت ارز حدود ۵۵ هزار تومان است باید بدهی های ارزی خود را پرداخت کنند. این مشکل در واقع منجر به پرداخت کمک های صندوق توسعه به این بخش در سال های اخیر و حتی توقف آن شده است.

اکنون مجید شکرالهی، مدیر ارزشیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در گفتگو با بازار برای روش های جدید تامین مالی سرمایه گذاران بخش انرژی مطلع

وی می گوید: ۹ مدل اصلاح ارزی برای پیمانکاران صنعت برق و نیروگاه داران تعریف شده است و صندوق آمادگی دارد تا همکاری خود را با فعالان صنعت و تامین مالی پروژه ها با استفاده از این مدل ها ادامه دهد.

به گفته وی، در این مدل نیروگاه به مصرف کننده اصلی واگذار شده است. در واقع برق وارد شبکه نمی شود، بلکه به مصرف کننده اصلی که درآمد ارزی دارد، تحویل داده می شود.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در واقع با این روش امنیت لازم در خصوص بازگرداندن منابع از محل صادرات ارزی مصرف کنندگان انرژی حاصل شده است. در این صورت سرمایه گذاری حفاظت شده صندوق توسعه ملی نیز تضمین کننده بازگشت منابع ارزی تخصیص یافته است. از سوی دیگر، سرمایه گذاران و شرکت های صنعتی نگران تامین برق مداوم نیستند.

شکراللهی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر صندوق توسعه ملی از فعالان صنعت برق چقدر مطالبه دارد، پاسخ داد: طلب ما حدود ۳.۶ میلیارد دلار است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که این مدل از تامین منابع ارزی فعالان صنعت برق چه زمانی اجرایی می شود، پاسخ داد: این مدل هم اکنون اجرایی شده است. فولاد خوزستان اجرا شده و در حال مذاکره است شرکت گل گهر ما وارد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا