ترندهای روز

OpenAI: آموزش هوش مصنوعی بدون استفاده از محتواهای دارای کپی‌رایت غیرممکن است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

OpenAI و بزرگترین حامی آن، مایکروسافت، مدتی است که با چندین پرونده قضایی مواجه شده اند. به عنوان مثال، نیویورک تایمز از این شرکت به دلیل استفاده از آثار دارای حق چاپ بدون اجازه برای آموزش مدل های زبان بزرگ (LLM) شکایت کرد. OpenAI همچنین اخیراً گفته است که آموزش مدل‌های هوش مصنوعی امروزی بدون استفاده از محتوای دارای حق چاپ امکان‌پذیر نیست و معتقد است که دعوای نیویورک تایمز هیچ ارزش قانونی ندارد. OpenAI همچنین ادعا می کند که نیویورک تایمز، در نمونه هایی از ChatGPT در عمل، چت بات را فریب داده تا نسخه مقاله خود را بازتولید کند.

به گزارش گاردین، OpenAI به کمیته ارتباطات دیجیتال مجلس اعیان بریتانیا گفته است که نمی تواند مدل های زبان بزرگ مانند مدل GPT-4 خود را بدون دسترسی به آثار دارای حق چاپ آموزش دهد.

Openai در این باره گفته است:

از آنجایی که امروزه کپی رایت تقریباً هر شکلی از بیان انسان را شامل می شود، از جمله پست های وبلاگ، عکس ها، پست های انجمن، کد نرم افزار و اسناد دولتی، آموزش مدل های هوش مصنوعی امروزی بدون استفاده از محتوای دارای حق چاپ غیرممکن است.

OpenAI همچنین گفت که نیویورک تایمز در ادعاهای خود علیه این هوش مصنوعی کاملاً صادق نبود. این ادعا که ChatGPT داستان های تایمز را کلمه به کلمه بازتولید کرده است، کاملاً درست نیست، و طبق گفته OpenAI، نیویورک تایمز درخواست ها را دستکاری کرده است. OpenAI می‌گوید که حتی در هنگام استفاده از چنین اعلان‌هایی، مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت معمولاً آن‌طور که نیویورک تایمز پیشنهاد می‌کند رفتار نمی‌کنند، و این نشان می‌دهد که نیویورک تایمز مدل را فریب داده است تا آنچه را که قصدش را بیان می‌کند.

استفاده از مواد دارای حق چاپ برای توسعه هوش مصنوعی

OpenAI می گوید که محدود کردن محتوای هوش مصنوعی به کتاب ها و تصاویر خارج از قانون کپی رایت، سیستم های هوش مصنوعی را ناکافی می کند: «محدود کردن داده های آموزشی به کتاب ها و تصاویر عمومی ایجاد شده بیش از یک قرن پیش ممکن است راه حل جالبی باشد، اما چنین «هوش مصنوعی نیازها را برآورده نخواهد کرد. از شهروندان امروزی.”

این شرکت همچنین در یک پست وبلاگی در وب سایت خود در پاسخ به شکایت نیویورک تایمز نوشت:

ما از روزنامه‌نگاری حمایت می‌کنیم، با سازمان‌های خبری همکاری می‌کنیم و معتقدیم که شکایت نیویورک تایمز فاقد ارزش قانونی است.»

پیش از این، این شرکت گفته بود که به حقوق سازندگان و صاحبان محتوا احترام می گذارد. در واقع، شرکت های هوش مصنوعی در استفاده از مواد دارای حق چاپ بر قانونی به نام «استفاده منصفانه» تکیه می کنند. این قانون به شرکت‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد در شرایط خاصی از محتوا بدون کسب اجازه از مالک استفاده کنند. با استناد به این قانون، OpenAI معتقد است که قانون کپی رایت آموزش هوش مصنوعی را ممنوع نمی کند.

OpenAI گفته است که همچنان امیدوار است به مذاکرات با نیویورک تایمز برای مشارکتی مشابه با Axel Springer Media و Associated Press ادامه دهد. این شرکت گفت: ما مشتاقانه منتظر یک همکاری سازنده با نیویورک تایمز هستیم و به تاریخ طولانی آنها احترام می گذاریم.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا