بانک و بیمه

تخصیص ارز مسافری ادامه دارد| حذف واسطه‌گری صرافان با سیاست جدید

علیرغم اینکه تنظیم سیاست ارزی کشور صرفاً در اختیار بانک مرکزی است و تصمیمات ارزی تنها باید توسط بانک مرکزی ابلاغ شود، بازار اظهار نظر نادرست یکی از نمایندگان مجلس در مورد این موضوع را اشتباه دانست. توقف تخصیص ارز مسافرتی از صبح امروز که باعث به وجود آمدن وضعیت بازار ارز شد. باید اندکی بدتر شود و روند کاهشی نرخ ارز در بازار غیررسمی که از دیروز آغاز شده بود، متوقف شود.

بانک مرکزی ۱۳ اسفندماه اعلام کرد با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و تامین نیازهای ارزی متقاضیان، سرانه فروش سفرهای هوایی انجام می شود. افزایش می یابد هزینه پرداخت برای متقاضیان از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو و از ۷ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می یابد. اسفند ۱۴۰۲ اجرا می شود.

لازم به ذکر است مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست خرید ارز شامل پاسپورت معتبر، بلیط هواپیما و رسید پرداخت خروج است. پول نقد در گیت خروجی فرودگاه به مسافران تحویل داده می شود.

لازم به ذکر است متقاضیان می توانند با ارائه مدارک لازم با شعب منتخب بانک های عامل ملی، ملت و سامان تماس حاصل نمایند.

حذف واسطه گری صرافی ها
مهم ترین تغییر در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص وجوه سفر، لغو دلالی تغییر و عرضه مستقیم آن از طریق شعب بانک ها است.

در حالی که در سال های گذشته سهمیه ارزی مسافران از طریق صرافی ها توزیع می شد و برای این کار کارمزد دریافت می شد، اما با سیاست جدید بانک مرکزی نقش واسطه ای صرافی ها حذف شده و مشتریان برای این کار هزینه ای پرداخت نمی کنند. .

به نظر می رسد صرافی ها بازنده اصلی سیاست جدید ارزی بانک مرکزی در توزیع پول مسافران هستند و البته با توجه به دریافت سریع و مستقیم وجه نقد از باجه های بانکی در فرودگاه، مردم دیگر مجبور به مراجعه نیستند. به صرافی های شهر بروید و در آنجا منتظر بمانید و هزینه ها را پرداخت کنید. برندگان این امر سیاست محسوب می شوند.

تخصیص ارز مسافری طبق قانون الزامی است
هدف اصلی اجرای قانونی این سیاست ارزی مدیریت تقاضای بازار ارز پایان سال است که در چارچوب مبادلات رسمی ارزی کشور نیز اعلام می شود و پاسخگویی به ارز تقاضای مسافرتی به عنوان یکی از دسته بندی ارزهای خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور بر اساس نرخ مرکزی. مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری انجام می شود و بی سابقه است.

نگاهی به آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی طی چند سال گذشته نشان می دهد که میزان تخصیص ارز مسافرتی زیاد نیست و در اوج سفرهای نوروزی در یک ماه و اساساً کمتر از ۲۰ میلیون دلار برای این هزینه اختصاص یافته است. «اخاذی از منابع ارزی کشور برای سفرهای خارجی» اشتباه است.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی هوایی کاملاً در چارچوب الزامات ارزی محاسبه شده در بند سوم آیین نامه ارزی بانک مرکزی بوده و در سفرهای هوایی با مقاصد مختلف زیارتی، سیاحتی، آموزشی و اداری اعمال می شود. . که بانک مرکزی قانونا موظف به پاسخگویی است. این الزام بر اساس نرخ حاصل از مبادله ارز در بازار رسمی ارز کشور است.

سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه ای طراحی شده است که ارز تخصیصی تنها به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی «مسافران پس از گیت خروج فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه های بین المللی کشور» پرداخت می شود. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت آن از متقاضی یا استفاده از بلیت جعلی برای درآمدزایی از اختلاف قیمت در بازار با این سازوکار امکان پذیر نیست.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی در دوره ۱۴۰۲ برای مقاصد مختلف سفر از جمله تسهیل در سفر زائران اربعین حسینی و حج تمتع، سرانه مازاد سفر و با هدایت متقاضیان به شعب بانک های عامل بنابراین پاسخ به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی بر اساس نرخ مبادله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، کاملاً در چارچوب مصوبات جاری و گذشته بوده است. قوانین؛ بنابراین استفاده از تعابیر غیرحرفه ای مانند توزیع اجاره بها یا تخصیص یارانه با توجه به وظیفه قانونی بانک مرکزی باعث آشفتگی اذهان عمومی می شود.

بر این اساس، افزایش سرانه کمک هزینه سفر با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز در پایان سال انجام شد. در واقع بی توجهی به تقاضای موجود در حوزه حمل و نقل هوایی منجر به حذف آن نمی شود، بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می دهد که این امر علاوه بر افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، به تعمیق غیررسمی نیز می انجامد. بازار و ایجاد فرصت های بازار در آن در بین مدعیان ارز از اعتبار بیشتری برخوردار است. بنابراین بسیاری از مردم مجبور به مبادله و پیگیری نرخ ارز در بازار خواهند شد که طبق قوانین جاری کشور مصداق قاچاق کالا و ارز برای تامین نیازهای ارزی خود محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا