بانک و بیمه

طلا برای لحظاتی وارد کانال 2200 دلار شد| شیب تند ریزش طلای جهانی در پی آرامش در منطقه!

بازار؛ گروه بین المللی: قیمت طلا پس از ناکامی در رفع مقاومت ۲۳۰۰ دلاری خود، روز دوشنبه شاهد کاهش و اصلاح بود. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی کاهش قیمت طلا در شبانه روز گذشته و کاهش آن چیزی بیش از اطمینان بازارهای جهانی در خصوص تنش زدایی بین اسرائیل و ایران است.

مقامات ارشد تهران و تل آویو در روزهای شنبه و یکشنبه رسما اعلام کردند که قصد ندارند تنش ها و درگیری ها بین خود را به سطح منطقه افزایش دهند. همین امر باعث ترس از جنگ به عنوان یکی از عوامل روانی مهمی شد که بر قیمت طلا تاثیر بسزایی داشت و جایگاه طلای مطمئن در بین سرمایه گذاران به میزان قابل توجهی تضعیف شد.

از سوی دیگر، مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که انتظار می رود کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده را از ژوئن و جولای آغاز کنند. مشکلی که می تواند سرمایه در گردش بازار را به سمت بازار طلا و سایر بازارهای سرمایه سوق دهد.

رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که بعید است تنش در خاورمیانه تأثیری بر اقتصاد اروپا و منطقه یورو داشته باشد. وی توضیح داد که سیاست های مالی بانک مرکزی اروپا به طور موثر نرخ تورم را کاهش داده است و تورم در منطقه یورو در حال حاضر زیر ۲ درصد است. مجموع این شرایط منجر به کاهش تمرکز سرمایه از سپرده گذاری در بانک ها و سوق دادن به سمت بازارهای انرژی، طلا و کالاهای مختلف خواهد شد.

از سوی دیگر، بازده سالانه اوراق قرضه آمریکا ۴.۶۶ درصد افزایش یافت. اوراق قرضه آمریکایی و بازدهی آنها مستقیماً بر قیمت طلا تأثیر می گذارد و هر گونه افزایش بازدهی این اوراق از جذابیت طلا برای سرمایه گذاران می کاهد. این عامل در کنار سایر عوامل منفی، عامل رشد قیمت طلا نیز بود.

با این حال، آخرین عامل تعیین کننده برای قیمت طلا، شاخص دلار (DXY) است که در چند روز گذشته در محدوده نوسان بسیار باریک و در کانال ۱۰۸ حرکت کرده است. از آنجایی که قیمت جهانی طلا همیشه بر اساس دلار سنجیده می شود و در واقع دلار به طور کامل بر بازار جهانی طلا تسلط دارد، کاهش نوسانات شاخص دلار نیز به ثبات نسبی در بازار طلا منجر خواهد شد.

در زمان نگارش این مطلب قیمت طلا در محدوده ۲۳۰۳ دلار بود اما برای مدتی وارد کانال ۲۲۰۰ دلاری شد و با قیمت ۲۲۹۹ دلار عرضه شد. اکنون ارزش این فلز زرد نسبت به روز گذشته ۱ درصد و نسبت به چهار روز گذشته ۱۷۶ دلار با افزایش شدید کاهش یافته است و مطابق با قیمت فعلی استاندارد جهانی آن زمان نشریه است. این گزارش ۲۳۰۲ دلار است.

با این حال، RSI 14 روزه در حال حاضر روی ۶۴.۴۰ است که نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش یافته و از منطقه اشباع خرید بازگشته است. شایان ذکر است با وجود تمامی عوامل منفی ذکر شده، بازار طلا همچنان در فاز صعودی قرار دارد و به احتمال زیاد در کوتاه مدت مجددا شاهد افزایش قیمت در بازارهای جهانی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا