اخبار اقتصاد ایران

مشمولان دریافت کمک هزینه بارداری چه کسانی هستند؟

در صورت غیر ارادی بودن بیکاری می توان با رعایت سایر شرایط قانونی از بیمه بیکاری بهره مند شد.

ایران تحلیل کمک هزینه بارداری یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی است که زنان بیمه شده در صورت داشتن شرایط لازم می توانند آن را دریافت کنند اما یکی از سوالاتی که بیمه شده مطرح می کند این است که اگر متقاضی پس از استراحت بارداری تقاضای بازگشت به کار می کند و کارفرما از پذیرش او امتناع می ورزد یا در پایان قرارداد بیکار می شود، وظیفه او چیست؟

بر اساس ماده ۶۷ قانون تامین اجتماعی چنانچه بیمه شده زن در مدت یک سال قبل از زایمان سابقه پرداخت ۶۰ روز حق بیمه داشته باشد به شرط عدم کار می تواند از کمک بارداری استفاده کند. کمک هزینه بارداری با احتساب تعداد روزهای استراحت معادل دو سوم آخرین دستمزد یا حقوق روزانه بیمه شده است و طبق ماده ۶۳ قانون تامین اجتماعی آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده مجموع مبلغی است که به آن پرداخت می شود. کسر حق بیمه بیمه شده در ۹۰ روز گذشته قبل از شروع استراحت بر تعداد روزهای کاری تقسیم می شود.

شرایط دریافت کمک هزینه بارداری به این صورت است که بیمه شده ظرف یک سال قبل از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده و قبل از شروع استراحت مشغول به کار یا مرخصی استحقاقی بوده باشد. ضمناً در طول مدت استراحت نباید کار کند و دستمزد و حقوق دریافت نکرده باشد.

در اجرای قطعنامه ۲۶ اردیبهشت در ماه ۱۴۰۰ هیأت وزیران در خصوص الحاق یک تبصره به بند (۱) تصویب نامه مبنی بر پیش بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی یا در نظر گرفتن آن. به عنوان بدهی دولت، مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافته است. .

مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که سه قلو یا بیشتر به دنیا می آورند یک سال است. ضمناً بیمه شده می تواند قبل از زایمان حداکثر دو ماه از مرخصی زایمان استفاده کند مشروط بر اینکه به تاریخ زایمان وصل باشد بر اساس گواهی پزشک. در صورتی که بیمه شده در دوران بارداری دچار عوارضی شود که سلامت مادر و کودک را تهدید کند و بنا به نظر پزشک معالج و تایید شورای پزشکی سازمان نیاز به استراحت پزشکی قبل از شروع مرخصی زایمان داشته باشد، دوره بیماری از مدت مرخصی زایمان کسر نمی شود و غرامت مزد بارداری پرداخت می شود.

مدت استفاده بیمه شده از غرامت دستمزد و مرخصی زایمان جزو سوابق بیمه ای زنان بیمه شده محسوب می شود.

در ادامه سامانه ارتباطات مردمی و نظارت سازمان تامین اجتماعی به برخی از سوالات مطرح شده از سوی مردم پاسخ داده است:

چه کسانی واجد شرایط دریافت کمک بارداری هستند؟

بیمه شدگان اجباری صرف نظر از اینکه مشمول قانون کار هستند یا خیر از این حمایت برخوردارند. البته طبق ماده ۶۴ قانون تامین اجتماعی، در مواردی که کارفرمایان طبق سایر قوانین و مقررات ملزم به پرداخت حقوق یا دستمزد بیمه شدگان خود در ایام مرخصی زایمان باشند، سازمان تامین اجتماعی صرفاً مسئولیت درمان آنان را بر عهده خواهد داشت.

برای درخواست کمک هزینه بارداری غیرحضوری چه مدارکی لازم است؟

بیمه شدگان زن می توانند با ارائه درخواست در سامانه خدمات غیر حضوری و بارگذاری مدارک و مدارک مربوطه از جمله تصویر شناسنامه مادر، شناسنامه یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک مربوطه از مرخصی زایمان بهره مند شوند.

از چه تاریخی می توانید مرخصی زایمان را شروع کنید؟

بیمه شده خانم می تواند قبل از زایمان در صورت درخواست و بر اساس گواهی پزشک حداکثر ۲ ماه از مرخصی زایمان (به شرطی که مربوط به تاریخ زایمان باشد) استفاده کند.

اگر بیمه شده از تاریخ زایمان برای کمک بارداری اقدام کند اما در روز زایمان یا بعد از آن کار کند، کمک بارداری از چه روزی محاسبه می شود؟

مدت مرخصی زایمان از تاریخ زایمان شروع می شود اما با کسر روزهایی که بیمه شده شغل دارد پرداخت انجام می شود. مثلاً بیمه شده ای که در ۴ مهر ۱۴۰۲ زایمان کرده و حقوق مهر ماه را به طور کامل دریافت کرده و به عبارتی ۳۰ روز کارکرد دارد مهر ماه باشد؛ مدت استراحت از ۴ مهر ۱۴۰۲ شروع شد و بنابراین آخرین روز مرخصی زایمان او ۳ تیر ۱۴۰۳ است اما سازمان تامین اجتماعی مهر ماه مبلغی به بیمه شده پرداخت نمی کند.

آیا پس از پایان مرخصی زایمان، بیمه شده «بیمه بیکاری» دریافت می کند؟

در صورت غیر ارادی بودن بیکاری می توان با رعایت سایر شرایط قانونی از بیمه بیکاری بهره مند شد.

آیا اتباع خارجی واجد شرایط دریافت کمک بارداری هستند؟

بله در صورت داشتن شرایط امکان پذیر است.

ایام دریافت غرامت دستمزد، مقرری زایمان و بیمه بیکاری قابل انتقال به صندوق های دیگر است؟

در صورتی که سوابق ایجاد شده در اثر غرامت ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری مورد قبول صندوق مقصد باشد، با توجه به اینکه برای این ایام هیچ گونه حق بیمه ای به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است، صرفا قابل اظهار و حق بیمه است. در این خصوص به صندوق پرداخت خواهد شد. دیگر منتقل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا