اخبار بورس

بانک مرکزی در حوزه ارز بدتر از این نمی‌توانست عمل کند/ چگونه ضربه به تولید و صادرات را نمی‌بینید؟

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و موانع تولید اتاق بازرگانی تهران گفت: بدترین عملکرد ممکن در حوزه نرخ ارز، رویکرد فعلی است و بانک مرکزی نمی توانست بدتر از این عمل کند زیان را جذب نکند و شاهد زیان تولید، صادرات و اقتصاد کشور ناشی از اختلاف شدید نرخ اسمی ارز و ارز آزاد باشیم.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با ایران تحلیلتوضیح داد: ارز باید به نرخ یکسانی برسد و البته بر اساس حقایق آزاد به نرخ متعادل و واقعی ادامه دهد.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: استفاده از ارز نیمایی زمینه ساز ایجاد رانت و رونق واردات و همچنین تاثیرگذاری بر صادرات و تولید کشور است و علیرغم همه تجربه های قبلی در این زمینه جای تعجب است که سیاست گذاران هنوز بر این روند از دست دادن تاکید می کنند.

به گفته نجفی منش، عواقب سرکوب نرخ ارز صادراتی و اعتراض صادرکنندگان به نفع کشور نیست، چرا که افزایش واردات در کشور و جلوگیری از صادرات به ناچار پیامدهای منفی را در کشور به دنبال خواهد داشت که اولا کاهش تولید در سال جهش تولید.

وی تاکید کرد: باید برای تک نرخی شدن ارز تدبیری اندیشیده شود، در این بین می توان اعلام کرد که این اتفاق باعث آسیب به اقشار آسیب پذیر می شود و در این میان جبران این اتفاق و راه اصلاحی برای آن است. باید در نظر گرفته شود

وی بیان کرد: حذف رانت ارزی از اقتصاد ایران علاوه بر افزایش درآمد دولت قطعا به نفع مردم و اقتصاد کشور خواهد بود، اما متاسفانه برخی همچنان معتقد به سرکوب نرخ ارز و شعارهای پوپولیستی هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است، این اقدام بانک مرکزی و اصرار آن بر سرکوب نرخ ارز نیما دقیقا با اجرای شعار سال مغایرت دارد.

نجفی منش درباره انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانک مرکزی گفت: واقعیت این است که این اتفاق طبق انتظارات بانک مرکزی با نتایج مثبت همراه نبوده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا