اخبار اقتصاد ایران

قانون نگفته حقوق کارگران عین تورم باشد | ۷۰ درصد سبد معیشت مدنظر وزارت بهداشت را پوشش دادیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون می گوید حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد اما با تورم یکی نباشد. تورم را به چند قسمت تقسیم کرده ایم. یکی تورم سال گذشته، دوم تورم نقطه به نقطه و سوم تورم پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۳.

ایران تحلیل صولت مرتضوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آنچه برخی نمایندگان مطرح می کنند. افزایش حقوق کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار باید به خط فقر و تورم نزدیک شود و آیا امکان تغییر افزایش حقوق وجود دارد؟ فراز اول می گوید: شورای عالی کار باید دستمزدها را به صورت منطقه ای، بخشی و صنعتی مشخص کند. تقریبا ۵ تا ۶ ماه تلاش کردیم، با توجه به اینکه نمایندگان کارگران موافقت نکردند، فعلاً به طور موقت از این موضوع خارج شده ایم.دستمزد منطقه ای) رد شد که همان قانون است و باید اجرا شود.

قانون نمی گوید حقوق کارگران با تورم یکی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بند دوم این است که حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد نه همان تورم. تورم را به چند قسمت تقسیم کرده ایم. یکی تورم پارسال، دوم تورم نقطه به نقطه و سوم تورم پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۳، بنابراین میانگین اینها را گرفتیم و تقریبا ۳۵ درصد بود و همین قانون را برای سال ۱۴۰۳ اجرا کردیم. و می دانید که قانون اساساً این را مشخص کرده است.

تقریبا ۷۰ درصد از سبد معیشت در نظر گرفته شده توسط وزارت بهداشت را پوشش داده ایم

وی با اشاره به سبد معیشت گفت: در بحث سبد معیشت وزارت بهداشت نیز سبد معیشت را مشخص کرده است و امسال نسبت به تمام سال های گذشته درصد پوشش سبد معیشت نزدیک به ۱۶ میلیون بوده است. ، که بیشتر است. از همه سال ها درخواست دادیم یعنی تقریبا ۷۰ درصد سبد معیشت را پوشش دادیم.

مرتضوی در پاسخ به اینکه آیا حق تشکیل خانواده برای زنان و مردان اعمال می شود، گفت: برای همه است.

یعنی طیف وسیعی از کارگران که گاهی حقوق بالایی می گیرند

وی با بیان اینکه آیا پس از تعیین دستمزد کارگران با حقوق ۱۰ میلیون تومانی پول کافی می شود تا در تولید مثمر ثمر باشند تا شعار سال محقق شود؟ نیست. در بحث حقوق بگیران باید بین آنها تفاوت قائل شویم. همه فکر می کنند وقتی می گوییم کارگر، منظور کارگران ساختمانی است، در حالی که الان بخش قابل توجهی از مدیران و کارگزاران دولتی مشمول قانون کار هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به تمام کارخانه های سراسر کشور نگاه کنید، سطوح مدیریتی تا حراست آنها همگی مشمول قانون کار هستند، بنابراین وقتی می گوییم کارگر، منظور طیف وسیعی از جامعه است، گاهی اوقات. بسته به تخصص، سنوات و حقوق مدیریتی که وجود دارد حقوق بسیار بالایی می گیرند.

انشالله چند سال دیگر حقوق کارگران از تورم فراتر می رود

وی خاطرنشان کرد: ما هم معتقدیم باید حقوق ها را افزایش دهیم اما چند سالی است که این افزایش ها متوقف شده است. دوستان باید مطالبات خود را در سالهای قبل و در دهه ۹۰ اجرا می کردند، پس همراهی کردند و اجرا نکردند، دنبال حقوق کارگری نبودند، الان ۲ سال گذشت و در ۲ سال گذشته حقوق کارگران را افزایش دادیم. بیش از ۱۷۵ درصد بر حسب ریال. ریال داده ایم اما باید در مدت چند سال این را افزایش دهیم و انشالله حقوق کارگران از تورم بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا