فرهنگ و هنر

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»


ایران تحلیلی –

مجید عشقی در برنامه تلویزیونی صف اول سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: با توجه به اتفاقات پیش آمده و سیاست هایی که برای کنترل تورم انجام شد و مشکلاتی که در حوزه داشتیم. در زمینه انرژی، محدودیت هایی برای تولید شرکت ها ایجاد شد.

بر اساس گزارش مجلس سنا، وی گفت: در دو سال و نیم گذشته تلاش کردیم بسترهای لازم را برای بحث جذب سرمایه در بخش تولیدی اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

عشقی ادامه داد: همچنین سعی کردیم تمامی افرادی که در نوبت دریافت مجوزهای خدمات مالی بودند را بررسی کنیم، اکنون این صف ها از بین رفته و مجوزها به صورت به روز در حال ارائه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸ سهامداران در دریافت خدمات از کارگزاری ها با مشکلات جدی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه ۲ نمونه شرکت سهامی عام برای تامین مالی پروژه ها داشتیم که مردم به صورت جزئی در آن مشارکت داشتند، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار نفر در پروژه ای شرکت کردند که ماه آینده به بهره برداری می رسد.

تحقق شعار سال از طریق بازار سرمایه

عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: بورس با توجه به ماهیت خود می تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذینفع هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که در سال ۱۳۹۸ و برخی اتفاقات سال گذشته آسیب دید.

وی با بیان اینکه این امر به دلیل تصمیماتی بود که تعداد زیادی از مردم بدون توجه به فضای موجود به بازار دعوت شدند، گفت: توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون بیش از ۵۰ مورد درصد معاملات مربوط به وجوه است.

مدیریت صندوق های سرمایه گذاری توسط موسسات حرفه ای

عشقی با بیان اینکه سرمایه گذاری های غیرمستقیم از نوسانات کمتری برخوردار است، افزود: کارمزد این صندوق ها بسیار کم است و مدیریت آنها توسط موسسات حرفه ای انجام می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر منابع را از طریق این صندوق ها و سبدگردان ها به سمت سرمایه گذاری سوق دهیم و سود بین صاحبان صندوق تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می دهد.

غافلگیری سرمایه گذاران با صدور بخشنامه های یکباره

وی تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در نهادهای مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش ها است، تاثیر سود بانکی شدید ۳۰ درصد است که در سال گذشته در بورس تجربه کردیم.

عشقی با اعلام اینکه تحویل یکباره بخشنامه ها موجب شگفتی سرمایه گذاران می شود، تاکید کرد: مشارکت با غافلگیری محقق نمی شود. ما باید مفروضاتی داشته باشیم که تا پایان سرمایه گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد مردم به سمت سهام نمی آیند. وقتی سود بانکی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه گذاری ها کمتر می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ورود دولت به مدیریت شرکت ها مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت، گفت: تغییر مدیران در بنگاه های اقتصادی شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، این تغییرات به ضرر شرکت است.

وی به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکت ها اشاره کرد و افزود: باید به منافع همه ذینفعان احترام بگذاریم، باید موضوع رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اعتماد سهامداران و منافع سرمایه گذاران را جلب کنیم.

برنامه جدی سازمان بورس برای رتبه بندی شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه جدی سازمان برای رتبه بندی شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: از این طریق سهامداران باید بدانند شرکت در این زمینه چه رتبه ای دارد و همچنین پیگیری و اقدام لازم صورت گیرد. .

به گفته عشقی، معرفی ابزارهای تامین مالی نیز بر عهده سازمان بورس است و در این بازار ابزارهایی برای سرمایه گذاران با سطوح ریسک متفاوت داریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی شرکت های متوسط ​​و کوچک را موضوعی مغفول معرفی کرد و گفت: در حال طراحی فرآیند بسیار کوتاه تری برای این امر هستیم.

به امید جبران عقب ماندگی بورس در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه سیاست گذاری و قانون گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، افزود: مستمرا در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده به اعتماد سرمایه گذاران لطمه نزند دستورالعملی که باید در ابتدا انجام می شد. سال جاری با ۱۱ ماه تاخیر انجام شد.

عشقی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۸ تا کنون نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بوده است، اما میانگین قیمت سهام ۲۵ درصد کمتر از اوج قیمت سال ۱۳۹۸ است، اکنون برخی از سهم ها نصف آن قیمت ها هم نیستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به اینکه در سه سال و نیم گذشته معاملات بازار سرمایه کاهش یافته، شاهد جبران عقب ماندگی های بورس باشیم.

کاهش سودآوری شرکت ها

وی به کاهش سودآوری شرکت ها در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: هزینه شرکت ها با تورم کاهش یافت اما درآمد آنها به این سرعت افزایش پیدا نکرد. در سه ماهه گذشته سود خالص شرکت ها به ۱۳ درصد کاهش یافت و باعث توقف رشد سهام آنها شد.

عشقی اعلام کرد: میزان سرمایه گذاری در شرکت ها متناسب با فروش آنها نیست، به این ترتیب سرمایه گذاری جدید در شرکت ها اتفاق نمی افتد.

کاهش دامنه نوسانات با هدف حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر تاثیر رویدادهای سیاسی بر بازارها تاکید کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، طبیعی بود که شاهد هیجان در بازار باشیم و سازمان بورس تصمیم گرفت دامنه نوسانات را در بازار کاهش دهد. به منظور حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از معاملات ناعادلانه.» او متوجه شد که قبلاً این اتفاق افتاده است.

وی به تمدید محدوده نوسان برای روز چهارشنبه اشاره کرد و افزود: دیروز و امروز معاملات متعادل شد و التهاب ایجاد شده در روز اول این اتفاقات مهار شد، از هفته آینده روند معاملات به حالت قبل باز می گردد.

عشقی حرکت بورس با فاصله نسبت به سایر بازارها را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از دلایل رشد نکردن بورس کاهش سودآوری شرکت ها است. سرمایه گذار در ذهن خود تحلیل می کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت بیفتد، مجموعه این عوامل باعث شد بازار سرمایه از بازارهای رقیب متمایز شود.

معضل شرکت ها برای پرداخت سود سهام

وی با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت گفت: برخی از شرکت ها نتوانستند سود سهام عدالت را در پایان سال پرداخت کنند و هم اکنون اقدامات مربوط به تخلفات آنها در حال پیگیری است و حتی به دنبال دریافت وام برای پرداخت سود هستند.

عشقی تصریح کرد: در برخی از شرکت ها مشکلات مالی وجود دارد، اما این شرکت ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خرداد سود را جمع آوری و مابقی را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت های تولیدکننده طلا تزریق شد، گفت: این اتفاق به تولید طلا و ذخایر آن کمک می کند و از سوی دیگر باعث جذب خرد نیز می شود. سرمایه ها انجام داد

وی بیان کرد: این موضوع سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه گذاران است تا به جای اینکه پول خود را به بازار خودرو و مسکن ببرند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهمترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت است

عشقی با بیان اینکه نظارت بر ناشران و بازارها مهمترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارتی محسوب می شود، افزود: سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا مجوزها را به صفر برسانیم. نظارت ها را هم تشدید کردیم تا همه سفارش ها به محض ورود به سامانه بررسی شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بحث تامین مالی از دیگر اقدامات مهمی بود که با مراجعه به استان های مختلف پیگیری شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بنگاه های اقتصادی در استان ها و حتی برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری ها با بازار سرمایه و ابزار تامین مالی آن آشنایی ندارند، گفت: پس از هر بازدید از استان ها حداقل ۵۰ درخواست پذیرش می شود. یا بودجه دریافت می شود. با ادامه این روند، منابع مالی جدید ارائه می شود.

برنامه پذیرش شرکت های جدید

وی با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت در حال گذراندن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، گفت: با توجه به شرایط موجود در سیستم بانکی کشور به این نتیجه رسیده ایم که شرکت های بزرگ به بازار سرمایه و بازار سرمایه مراجعه کنند. سیستم سرمایه در گردش نیز توسط بانک تامین مالی شود.

عشقی بازار سرمایه را بازاری جوان با حدود ۵۰ سال معرفی کرد و گفت: ساختار جدید بازار سرمایه در سال ۱۳۸۳ شکل گرفت و قدمت زیادی نیست که بگوییم به بلوغ کامل رسیده است، هنوز جای کار زیادی داریم. .

به گفته رئیس سازمان بورس، اطلاعات مالی بیش از ۲۰۰۰ شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است.

آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس

وی به آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس از سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از فعالیت های این شرکت ها مبتنی بر فضای مجازی است که برخی از آنها را پذیرفتیم.

عشقی با اشاره به اینکه یک شرکت نوپا وارد بورس شد و معاملات خوبی داشت، گفت: آن سرمایه گذار با موفقیت از شرکت خارج شد و اکنون پیگیر شرکت های دیگر برای ورود هستیم. بازار سرمایه.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در کمیته پذیرش افرادی وجود دارند که با این صنایع آشنایی ندارند، گفت: در این راستا به دلیل آشنایی با روند موجود، ترکیب کمیته پذیرش را تغییر دادیم.

وی آینده شرکت های دانش بنیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترازنامه این شرکت ها توسط دارایی های نامشهود تهیه می شود و این شرکت ها سهامداران خاصی دارند، از نهادهای نظارتی نیز برای تسریع در روند پذیرش این شرکت ها کمک می گیریم.

عشقی با بیان اینکه وجود دانش بنیان ها باعث ایجاد امید در فعالیت آنها می شود، افزود: نظارت بر شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه بسیار راحت تر از شرکت هایی است که خارج از بورس هستند.

تزکیه در مدارس و آموزش پایه سواد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر فرهنگ سازی در مدارس و آموزش سواد ابتدایی تاکید کرد و گفت: کلیدواژه ها در ذهن کودکان ایجاد می شود و دیدگاه سرمایه گذاری توسط آنها شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش مدارس نیز این کار را انجام می دهیم تا به طور همزمان در شهرهای مختلف اجرا شود، افزود: همچنین در حال پیگیری فرهنگ سازی برای سرمایه گذاری غیرمستقیم هستیم تا مشارکت مردم از طریق اعتبارات باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه باید ابعاد سیاست های اتخاذ شده در بانک مرکزی یا سازمان برنامه و بودجه در مورد ابزارهای مالی و بازار سرمایه را بسنجیم، گفت: این بخش ها با یکدیگر مرتبط هستند و مشکل وجود دارد. ایجاد شده در بازار سرمایه به سایر بخش ها نیز سرایت خواهد کرد.

عشقی در پایان اعتمادسازی را مهم ترین موضوع در بازار سرمایه دانست و گفت: همه نهادها باید با عدم تصمیم گیری های عجولانه و تصمیم گیری درست کمک کنند تا این اعتماد به بازار سرمایه بازگردد. در جایی که مردم حضور دارند، می توان کارهای بزرگی انجام داد. .



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا